Sunday, October 31, 2010

Garage Sale

Garage Sale, adakalanya juga dikenali sebagai Yard Sale adalah merujuk kepada aktiviti jualan barangan terpakai atau tidak diperlukan lagi tetapi masih boleh digunakan yang dilakukan di halaman rumah atau di garaj bersebelahan. Kebiasaannya harga yang ditawarkan amat murah, adakalanya boleh diperolehi secara percuma sahaja.

Di Australia, khususnya di Melbourne dan di persekitaran Dandenong sendiri, aktiviti seumpamanya adalah amat lumrah di setiap hujung minggu, Sabtu dan Ahad.

Ketika di Adelaide dahulu dan juga di peringkat awal kami menetap di Melbourne, garage sale adalah tumpuan utama kami untuk mendapatkan barangan keperluan rumah. Dalam banyak keadaan, anak-anaklah yang paling untung - buku-buku, alat mainan dan aksesori semasa sentiasa diperolehi mereka.

Semalam (Sabtu) tiba giliran kami pula untuk mengadakan garage sale bertempat di laman hadapan rumah kami. Berkongsi bersama dengan Kak Norhana. Sofa dan meja makan antara barangan besarnya. Lain-lainnya adalah baju-baju, alatan dapur, kasut-kasut dan banyak lagi. Ianya dibuka dari jam 8:00 pagi sehingga 3:00 petang.

Malangnya, hanya sedikit sahaja barangan yang terjual. Para penyinggahnya juga tidak ramai. Kaum wanita hanya beberapa orang sahaja. Ahli keluarga berserta anak-anak pula langsung tidak kelihatan. Kebanyakan pengunjung adalah lelaki dewasa dengan tumpuan carian mereka pada peralatan berkebun, pertukangan, barangan elektrik dan seumpamanya.

Mungkin kerana keadaan cuaca yang kurang baik; hujan dan mendung dengan persekitaran yang sejuk, suhunya di bawah 20C. Mungkin juga kerana promosinya kurang bersungguh, sekadar signage di sekitar rumah sahaja dengan kedudukan rumah kami di hadapan jalan utama yang tiada hentian di tepi jalan.

Tidak mengapalah.

Kami bercadang akan mengadakan garage sale kali kedua di awal Disember nanti. Insya Allah ketika itu promosinya akan dilakukan lebih meluas lagi termasuk mengiklankannya di akhbar komuniti setempat dan juga disediakan signage yang lebih menarik perhatian di lokasi-lokasi yang lebih strategik. Diharapkan juga moga cuaca di musim panas ketika itu banyak membantu.

Apa-apa pun, sekurang-kurangnya ia menjadi satu pengalaman yang berharga untuk kami sekeluarga ketika di perantauan.

No comments: