Thursday, October 14, 2010

Alahai... Internet

Vodafone Hutchison Australia Pty Limited (lebih dikenali sebagai 3 (three)) adalah salah sebuah syarikat telekomunikasi yang terkenal di Australia. Produk utamanya adalah perkhidmatan mudah alih (mobile) internet dan telefon dengan tawaran pelbagai cap/plan dengan kadar tertentu.
Seawal tiba di Melbourne hampir 3 ½ tahun lalu, 3 (three) adalah pilihan kami. Sebabnya, caj bulanannya dirasakan lebih murah dan menjimatkan berkadar dengan penggunaan semasa kami, tidak kira telefon mahupun internet.
Bagi pelanggan telefon, dengan $29 Cap (kontrak 2 tahun), kami beroleh hand phone percuma. Tambahan pula majoriti rakan-rakan menggunakan 3, secara automatik tiada caj untuk panggilan sesama 3. Itulah yang menariknya. Sehingga kini walaupun telah melepasi kontrak 2 tahun, tiada masalah besar yang timbul.
Manakala bagi internet, lain pula ceritanya. Dua tahun pertama sehingga tamat kontrak, segalanya OK, tiada masalah.
Selepas 2 tahun, kami menggunakan 3 Mobile Broadband kepunyaan rakan yang pulang ke tanah air yang mendapat kadar caj istimewa, Half-Price 24 Month $29 Plan. Beliau hanya setahun di Melbourne, jadi baki 12 bulan lagi kami teruskan. Mobile Broadband milik kami ditamatkan perkhidmatannya. Kapasiti broadbandnya sama sahaja dengan apa yang kami gunakan sebelumnya.
Selepas beberapa bulan menggunakannya, masalah caj berlebihan mula timbul. Apabila dihubungi Customer Care (pusatnya di India), caj bulanan $14.50 telah ditukarkan kepada $29/bulan. Aduan telah dibuat tetapi tiada apa-apa perubahan dilakukan. Nak mengadu ke Kedai 3 pun tiada gunanya kerana mereka cuma pengedar/penjual sahaja.
Lebih menyakitkan hati, dengan kadar penggunaan yang setara seperti sebelumnya,belum pun sampai sebulan telah dikenakan caj melebihi had yang melambung tinggi, 10c/MB berbanding 1c/MB sebelum ini. Seolah-olah kaedah pengiraan penggunaannya telah berubah. Aduan juga telah dilakukan melalui Customer Care tetapi mereka tetap mempertahankannya. Benar-benar menyakitkan hati.
Boleh sahaja ditukar kepada ISP lain dengan kapasiti broadband yang lebih besar tetapi tiada faedahnya kerana kontrak baru (biasanya 2 tahun) perlu ditandatangani, sedangkan tidak sampai pun 3 bulan lagi kami akan berada di Australia.
Apa boleh buat... Nak jimatkan belanja, terpaksalah kami hadkan penggunaannya. Terpaksalah masing-masing ‘berpuasa’ internet untuk beberapa hari.
Sabar ajalah... Memang semuanya boleh bersabar kecuali si bongsu, Imran yang adakalanya tidak dapat menerima keadaan, ‘sehari tanpa internet bagaikan hilang sesuatu yang disayangi’.
Nampak gayanya balik ke Malaysia nanti kami perlu lebih berhati-hati agar pengalaman seumpamanya tidak berulang lagi.

3 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Salam Abg Ropidi,

kt m'sia streamyx nowadays chargeby speed, bukan kadar penggunaan. so tak brp nk timbul isu overuse or overcharge he..he

ropidi 'n laili said...

Emm, OK jugak tapi dengar khabar kerap kali streamyx bermasalah dengan line congested.

Nor Fadzlina Nawi said...

congested...biasalah tu..kami baru2 ni pasang wireless sekali, so boleh pakai di mana2 dlm rumah & tak terikat dgn line/cable telefon dsbnya.