Sunday, February 28, 2010

Kenalan Lama Bertemu di Melbourne

Dari masa ke semasa, silih berganti, pegawai perubatan @ doktor dari Malaysia yang datang ke Melbourne sentiasa bertambah. Ada yang menyambung pengajian ke peringkat PhD, ada yang mengikat kontrak kerja dan ada juga dihantar oleh majikan untuk menimba pengalaman kerja.
Menariknya, sebahagian daripadanya telah pun saling kenal mengenali antara satu sama lain sejak di tanah air lagi, samada ketika belajar di peringkat sarjana mahupun sarjana muda, bekerja di tempat yang sama ataupun melalui kenalan rapat lain.

Di sekitar Dandenong-Springvale-Clayton (SE Group) sahaja terdapat kira-kira 12 orang, ditambah pula dengan beberapa orang lagi di komuniti lain terutama di bahagian utara. Sebilangannya adalah rakan kenalan Laili dari kalangan pengamal Family Medicine. Beberapa orang daripadanya baru sahaja menjejakkan kaki ke bumi Melbourne dalam sebulan dua ini, menyertai rakan-rakan lain berkampung di Clayton.

Sesekali dapat berkumpul sesama kenalan lama, kemeriahannya amat terasa. Kemesraannya masih segar walaupun telah lama tidak bersua. Nostalgia lama mudah sahaja terungkap kembali, diselangi gelak ketawa apabila sesuatu yang melucukan diungkitkan.

Demikianlah suasananya di rumah Dr. Zamberi-Dr. Harlina di Gissing St, Blackburn South pada petang semalam. Jemputan rakan-rakan seangkatan bersama keluarga masing-masing sambil meraikan rakan-rakan yang baru tiba. Bolehlah juga dianggapkan sebagai house warming setelah mereka berpindah ke rumah sewa baru yang lebih selesa kira-kira sebulan yang lalu.
Perkumpulan wanitanya tertib duduk bersimpuh di beranda, manakala perkumpulan lelaki pula mengelilingi meja kecil di laman belakang. Masing-masing dengan perkongsian cerita dan al-kisahnya yang tersendiri sambil menjamu selera termasuk BBQ lamb, ayam dan udang.

Di samping kami sekeluarga, antara lain-lain kenalan yang turut hadir adalah keluarga Dr. Intan Hakimah dari Pascoe Vale, Dr. Azim-Dr. Rafidah dari Heidelberg, Dr. Suhaimi, Dr. Radziah, Dr. Norhana, Dr. Zaiton, Dr. Norzila, Dr. Ambiga dan Dr. Anis dari Clayton serta Dr. Ashrenee dari Springvale.

No comments: