Wednesday, February 24, 2010

Curiga di Bumi Asing

Pagi Isnin, dua tiga hari lalu, kita dikejutkan dengan berita kematian tragis Mohd Shah Saemin, pemandu konsulat Malaysia di Sydney. Menurut saksi, 2 orang samseng jalanan telah menghentak Allahyarham Mohd Shah dengan penukul, ditikam berkali-kali, disepak dan ditinggalkan sendirian sehingga menemui ajal di hadapan rumahnya di Marion Street, Leinchhardt.

Sekalung takziah kepada keluarga Allahyarham di Melaka yang sedang menunggu ketibaan jenazahnya. Moga roh Allahyarham Mohd Shah dihimpunkan di kalangan hamba-hambanya yang diredhaiNya. Ameen. Al-Fatihah.

Berita mengenainya masih lagi tersiar di media massa di Australia terutama di Sydney. Setakat ini salah seorang suspek berusia 55 tahun telah ditahan polis. Moga semua yang terlibat dapat ditahan dan dikenakan hukuman yang setimpal.

Begitulah realiti keganasan dan ketidak tamadunan manusia di zaman moden kini. Hampir saban hari ada sahaja berita seumpamanya disiarkan. Bukan sahaja berlaku di bumi Australia ini tetapi juga di seluruh dunia termasuk di bumi tercinta Malaysia.

Nafsu amarah manusia mengatasi segala-galanya. Maruah dan nyawa orang lain bagaikan tiada harganya asalkan keegoan diri (kononnya) dapat dipertahankan. Bertepuk soraklah sang Iblis dan kuncu-kuncunya meraikan kemenangan ke atas manusia, musuh nombor satunya. Itulah janji Iblis kepada Allah SWT ketika dihalau keluar dari syurga dan bakal menghuni neraka.

Berada di bumi asing Melbourne ini juga tiada bezanya dengan di Sydney. Lebih-lebih lagi di negara non-Muslim. Dengan pelbagai isu Islam yang sering diputar-belitkan, dikaitkan pula ‘keganasan’ oleh individu Muslim boleh melahirkan pandangan serong kepada masyarakat yang tidak memahaminya. Ditambah pula dengan isu anti-Asia yang diperjuangkan oleh segelintir pemimpin politik boleh menyemarakkan lagi kebencian setempat. Inilah yang amat ditakuti.

Justeru itu, langkah berjaga-jaga sentiasa menjadi keutamaan kami. Berjalan malam amat dielakkan, walaupun berkenderaan. Berjalan di siang hari juga perlu berhati-hati, jangan tersinggung hati orang lain, lebih-lebih lagi di jalan raya. Muka pun perlu sentiasa manis.

“Ya Allah, kurniakanlah keselamatan dan perlindungan kepada kami sekeluarga dari segala musibah. Juga keselamatan dan perlindungan kepada mereka yang lain di sekeliling kami. Ameen Ya Rabbal ‘aa Lamin"

No comments: