Monday, February 1, 2010

Bercuti di Venus Bay

Venus Bay adalah sebuah tanjung berpasir yang menghadap ke Bass Strait, terletak kira-kira 180 km ke tenggara Melbourne. Ianya menjadi tumpuan para penggemar surfing, memancing atau pun sekadar mandi laut. Pantainya landai mengunjur ke laut. Terdapat 5 pantai yang ditandakan dengan Beach No. 1 hinggalah Beach No. 5. Penduduknya tidak ramai, hanya sekitar 500 orang sahaja.

Inilah destinasi percutian kami di penghujung minggu baru-baru ini, bersama 10 lagi keluarga dari Clayton dan juga Dandenong. Kami sekeluarga cuma 3 hari 2 malam sahaja, rakan-rakan yang lain tambah sehari semalam lagi.
Koleksi foto di Kilcunda Beach, Cape Paterson, Wonthangi, Walkerville Beach dan Venus Bay dapat diakses di Album Foto Kami (sekitar Venus Bay) ata klik di sini.

Kami bertolak ke sana pada tengahari Khamis (28/01/2010) melalui South Gippsland Hwy-Bass Hwy. Di singgahan Pantai Kilcunda, kami bersua dengan sebahagian konvoi rakan-rakan Clayton. Keindahan pantainya yang dilatari alunan ombak menghempas hamparan batuan yang mengunjur ke gigi laut benar-benar melahirkan rasa ketenangan di jiwa.

Pantai di Cape Paterson, kira-kira 7 km daripadanya juga tidak kurang cantiknya. Begitu juga pesisiran pantai sepanjang laluan kami ke Inverloch sejauh 17 km. Pasir pantai keemasan dan air laut membiru berserta teluk-teluk yang melingkunginya benar-benar melahirkan kekaguman, betapa agungnya ciptaan Allah SWT. SubhanaLlah... Pemandangan yang tidak kalahnya jika dibandingkan dengan pantai-pantai di Great Ocean Road mahupun di Tasmania.

Rumah penginapan kami di Pendura Ave, Venus Bay amat selesa sekali. Segalanya lengkap termasuk pelbagai rempah ratus kiranya teringin untuk memasak. Rak-rak bukunya dipenuhi pelbagai jenis buku, kebanyakannya berkaitan dengan sejarah Australia dan juga buku-buku novel. Bagi ulat buku pasti teruja dibuatnya.

Di Venus Bay, rakan-rakan lain mempunyai agenda istimewa tersendiri; bagi lelaki adalah memancing, manakala bagi wanita pula memungut pipis @ remis di tepian laut. Syaratnya perlu ada lesen yang boleh dibeli di kedai atau secara online. Kami turut serta mencari remis tetapi tidak berminat untuk memancing. Itupun hanya pada hari pertama sahaja. Ketika itu tidak banyak remis yang diperolehi. Pulak tu kecil-kecil sahaja saiznya. Rupa-rupanya masing-masing tidak tahu petuanya.

Carian pada hari kedua barulah diketahui puncanya. Petuanya, turunlah ke laut ketika air surut dan mula nak pasang bukannya ketika air telah pun pasang. Mewah sekali hasil kutipannya dengan remis-remis yang besar bertaburan di permukaan pasir. Alkisah yang sama juga dimaklumkan kepada kami ketika pencarian selepasnya.

Pada hari kedua kami tidak mengikut program rakan-rakan lain. Kami mempunyai program tersendiri. Wilson Promontory National Park, kira-kira 80 km dari Venbus Bay adalah tumpuan kami (Insya Allah akan disentuh dalam entri berikutnya).

Dalam perjalanan ke Wilson Prom, kami singgah di Pantai Walkerville yang menghadap ke Waratah Bay. Tidak jauh daripadanya adalah Cape Liptrap yang hanya dapat diakses dengan berjalan kaki. Ketika itu rakan-rakan lelaki sedang rancak melontarkan pancing di gigi laut. Kaum ibu pula sibuk melayan anak-anak bermain di tepi pantai atau menyediakan juadah tengahari di khemah yang didirikan.

Pada tengahari Sabtu (30/01/2010), kami bertolak ke Churchill, Gippsland untuk memenuhi jemputan dari keluarga Akmal-Ja. Jemputan lama yang hanya sekarang baru dapat dipenuhi.

Hidangan tengahari yang disediakan amat menyelerakan dengan dekorasi setara hotel berbintang... tomyam campur, udang bersalut tepung, telur gulung dan fillet ikan masak tomato berserta pencuci mulut (dessert) bubur pulut hitam berkuah santan. Makan bertambah-tambah tanpa segan dan malu. Emm, rezeki jangan ditolak. Kami makan-makan sambil beramah mesra dan bertukar-tukar cerita.

Selesai solat jamak-qasar, kami beredar pulang. Terima kasih Akmal dan Ja. Jarak perjalanan hampir 130 km ke Dandenong tidak terasa jauhnya melalui Monash Freeway (M1). AlhamduliLlah. Jika ada kesempatan, ingin sekali berkunjung ke South Gippsland lagi. Masih banyak lagi kawasan yang menarik di sana yang masih belum diterokai.