Friday, February 5, 2010

Sekolah Dibuka

Cuti sekolah musim panas telahpun berakhir. Mulai hari Isnin, 01/02/2010 bermulalah era baru persekolahan di Victoria, Australia bagi Penggal 1/Semester 1 2010. Rutin harian anak-anak kembali sibuk selaku pelajar sekolah.

Hari pertama persekolahan Penggal 1 /2010
Anak sulung kami, Izzuddin kini melangkah setangga lagi ke Year 8 di Dandenong High School (DHS). Hanisah pula meninggalkan sekolah rendahnya, bertukar seragam sekolah ke sekolah menengah, memasuki Year 7, juga di DHS. Solehah kini di Grade 4 di Dandenong North Primary School (DNPS). Turut serta bersamanya di DNPS adalah anak bongsu kami, Imran yang memulakan persekolahannya di Preparatory Class (Prep).

Keseronokan jelas terpancar di wajah anak-anak. Rindu untuk berjumpa rakan-rakan lama serta guru-guru yang penyayang.

Bagi Izzuddin, tiada apa perubahan ketara. Minggu pertama persekolahan, semua pelajar Year 8 telah dibawa berkelah di Mordialloc Beach. Hanisah berserta pelajar Year 7 juga terlibat sama, tapi pada hari yang berlainan. Kedua-duanya diletakkan di rumah yang sama, Callistemon House. Begitulah lazimnya bagi yang bersaudara mahupun mempunyai pertalian darah.

Bagi Hanisah, gaya dan sahsiah pelajar sekolah menengah nyata jauh berbeza dari alam sekolah rendah. Dalam banyak hal, mereka perlu menguruskan masa dan tugasan dengan daya usaha sendiri. Itulah cabarannya.

Bagi Solehah, tanggungjawabnya sedikit bertambah. Kini mempunyai adik yang perlu diambil perhatian. Apatah lagi Imran kini di peringkat awal persekolahan sekolah rendah.

Imran di pangkuan guru kelasnya, Mrs Slatter
Bagi Imran pula, suasana dan persekitaran pembelajaran di sekolah rendah jauh berbeza dari kindergarten yang diikutinya sebelum ini. Imran nyata memahaminya dan sering ‘berlagak lebih dewasa’. Katanya,”Now I’m a boy, not a toddler anymore”.

Secara peribadi, kami tidak merasa gusar dengan sistem pembelajaran di sini. Tiada perbandingan siapa yang lebih pandai. Juga tiada peperiksaan yang membuat mereka rasa tertekan. Malah tiada bebanan kerja sekolah yang bertimbun.
Ketika sesi taklimat dahulu, seorang guru pernah berkata,”Usah menekan anak-anak untuk menjadi pintar, biarkan kami mendidik dan membentuk mereka mengikut keupayaan dan kelebihan diri masing-masing”. Terima kasih, cikgu.

Mungkin kerana itulah, anak-anak begitu seronok sekali untuk pergi ke sekolah. Hubungan guru-pelajar juga akrab sekali, seakan ibu/ayah dan anak terutama di peringkat sekolah rendah.

No comments: