Tuesday, February 2, 2010

Berkunjung Ke Wilsons Prom

Wilsons Promontory National Park (panggilan singkat, Prom) sememangnya terkenal dengan keindahan alam semulajadi dengan kawasan hutan dan pesisiran pantainya yang masih terpelihara. Ianya menjadi tarikan utama kepada para penggemar bushwalking, camping, surfing, snorkelling, scuba diving, berenang dan pencinta fauna-flora.
Koleksi sebahagian foto kami di Wilsons Prom termasuk di Squeaky Beach terdapat di Album Foto Kami (Wilson Prom) atau klik di sini.

Prom yang terletak di selatan tanah besar Australia, berbentuk tanjung adalah sebuah National Park yang berkeluasan kira-kira 50,000 hektar. Jaraknya dari Melbourne kira-kira 225 km. Jalan perhubungannya hanya sehingga Tidal River sahaja, selebihnya memerlukan kekuatan fizikal dan mental untuk menjelajahinya.

Suatu hal yang menarik tentang Prom ini adalah, dikatakan asalnya ia adalah sebuah pulau yang pernah bersambung daratan dengan Tasmania sebelum terpisah akibat perubahan aras air laut. Kemudian bersambung pula dengan tanah besar Australia. Terpisah kembali, seterusnya bercantum semula seperti sekarang.

Sebenarnya telah lama kami berhasrat untuk ke Prom. AlhamduliLlah, pada hari kedua kami di Venus Bay, hajat hati dimakbulkanNya. Menjelang tengahari, kami bertolak keluar sambil melencong ke Walkerville Beach untuk bertemu dengan rakan-rakan lain yang sedang berkelah di sana sebelum bertolak ke Prom sejauh hampir 80 km.

Untuk masuk ke Prom, bayarannya $10.50 untuk sebuah kereta/ hari di Yanakie Entrance. Bagi yang ingin bermalam lain pula harga tiketnya.

Menyusuri laluan di dalam Prom, menyaksikan keindahan persekitaran yang menyejukkan pandangan dengan pepohonan merimbun hijau. Mt. Oberon yang disaluti batuan granit jelas kelihatan dari kejauhan, menjadi mercu tanda utama Prom.

Bertuah kami kerana terserempak dengan sekawan emu sedang mencari makan di dalam semak. Haiwan natif lain seperti wombat dan kangaroo juga mudah ditemui berkeliaran.

Campsite juga banyak kelihatan di merata tempat dengan caravan dan khemah didirikan di bawah teduhan pokok. Difahamkan terdapat lebih 480 tapak disediakan terutama di tepian Ring Road di Tidal River. Juga terdapat kemudahan kabin, lodge dan unit.

Untuk makan tengahari (sebenarnya makan petang), kami berhenti di Tidal River Car Park sambil membeli tanda mata kenang-kenangan di kedai cenderamata berdekatan. Pada jam 4:00 petang, tiba-tiba kami dikejutkan dengan bunyi siren yang kuat, bersahutan kira-kira 2 minit. Rupa-rupanya ujian siren kecemasan yang dilakukan seminggu sekali sedang dijalankan.

Bagi penggemar bushwalking, terdapat banyak laluan yang disediakan, antaranya Squeaky Beach Track, Lilly Pilly Nature Walk, Mt. Oberon Summit Walk, Loo-Ern Track, Telegraph Saddle dan Tongue Point Track. Kesemuanya bergantung kepada keupayaan masing-masing. Elok sekali jika bermalam di sana.

Bagi kami sekeluarga, hanya sekadar berkunjung ke Squeaky Beach sahaja. Namanya sahaja membuatkan kami teruja, apakah rahsia di sebaliknya. Pantainya amat mempesonakan. Pasirnya halus berwarna putih seakan kapas. Kata Imran, seakan salji. Luas terbentang sehingga ke gigi air.

Menariknya, ketika berjalan di atas pasir yang kering, kedengaran bunyi berkeriut/berdecit-decit. Dikatakan ianya berpunca dari saiz pasir yang sama menyebabkan tiada ruang di antaranya. Apabila ditekan/dipijak bunyi geseran akan terhasil. SubhanaLlah... betapa besarnya kekuasaan Allah SWT. Dari situlah berasalnya nama Squeaky Beach.

Air lautnya membiru, tenang sekali ombaknya membadai pantai yang landai. Di satu sudut lain, terdapat banyak bongkahan batu granit yang bergerigi permukaannya, kesan hakisan air dan angin. Begitulah kebiasaan panorama pantai yang terdapat di sini.

Hampir jam 6:00 petang, kami mula beredar meninggalkan Wilsons Promontory National Park menuju rumah penginapan di Venus Bay. Walaupun tidak banyak tempat yang sempat kami terokai di Prom, tidak dinafikan ianya satu kawasan yang amat mendamaikan, lebih-lebih lagi kepada pencinta alam semulajadi.

No comments: