Tuesday, February 16, 2010

Kunjungan Desa Bundoora

Petang Sabtu hujung minggu baru-baru ini, atas nama persahabatan, rakan-rakan dari Desa Bundoora-DB (utara) berarak turun ke selatan. Kunjungan balas mereka atas kunjungan keluarga South Eastern (SE) ke Bundoora pada akhir tahun lepas. Destinasinya adalah padang kampus cawangan Monash University di Berwick, kira-kira 10 km dari Dandenong.
Sebahagian foto dapat dilihat di Album Foto Kami (Bundoora @ Berwick) atau klik di sini.
Agendanya, di samping dapat bertemu muka, beramah mesra dan saling mengukuhkan silaturrahim, turut sama dilangsungkan perlawanan bola sepak untuk anak-anak/junior dan kaum bapa/senior serta perlawanan bola jaring untuk kaum ibu/wanita.

Keadaan cuaca pada hari berkenaan sedikit mengusarkan. Paginya hujan turun renyai-renyai dan diramalkan rebut petir di sebelah petangnya. AlhamduliLlah... cuacanya baik sekali, mendung berpanjangan, sesekali dilimpahi cahaya matahari yang menyegarkan dengan suhu sekitar 23C. Moga itu tandanya pertemuan kami diberkati olehNya.
Melewati jam 3:00 petang, padang Monash mula dipenuhi pengunjung. Keluarga SE mula mengaturkan meja-meja hidangan dengan pelbagai juadah yang 'mewah' sekali. Bertali arus ianya dikerumuni dari awal sehinggalah ke akhirnya. Makan dan minum semahunya sambil berkenal-kenalan dan beramah mesra serta menonton setiap perlawanan yang dilangsungkan.
Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Sdr Rudie mewakili South Eastern Group dan Sdr Neezam mewakili Desa Bundoora.
Perlawanan persahabatan dimulakan dengan bola sepak untuk anak-anak. Pada masa yang sama dilangsungkan perlawanan bola jaring untuk kaum wanita. Perlawanan terakhir sebagai penutup tirai adalah bola sepak untuk kaum lelaki. Setiap pasukan turun dengan baju rasmi masing-masing; SE dengan baju kuning, manakala DB dengan baju belang hijau-kuning-putih.
Umumnya, setiap perlawanan berlangsung dalam suasana ceria, disulami semangat kesukanan yang tinggi. Dalam keghairahan mencari kemenangan, ada ketikanya tercetus juga beberapa kejadian kekasaran. Namun segalanya berlalu penuh harmoni. Moga tiada yang menyimpan duka dan dendam di lubuk hati.
Keputusan perlawanan : Bola sepak junior diungguli oleh pasukan Bundoora. Bola jaring pula, pasukan SE mengalami kekalahan tipis. Manakala bola sepak senior berkesudahan seri.
Menang , kalah dan seri adalah adat permainan. Yang penting adalah semangat kesukanan dan keserasian ukhwah Islamiah menjadi tonggak penyeri. Moga persahabatan terus kekal abadi selamanya. Itulah matlamat sebenar pertemuan diaturkan.
Setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada pihak penganjur di kedua-dua belah pihak; South-Eastern Group dan Desa Bundoora.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Ramainya melayu di bumi ozzie!
Kak Wanmalaya

ropidi 'n laili said...

Waalaikum salam
Hampir semuanya tu postgrad. students + famili. Itupun hanya sebahagian sahaja, ramai lagi yang tak datang... Yang PR dan Aussie citizenship pun ramai juga terutama dari Singapore.