Monday, February 15, 2010

Almarhumah Selamat Dikebumikan

AlhamduliLlah, jenazah Almarhumah Hajjah Rokiah selamat disemadikan di Bunurong Memorial Park, Dandenong South kira-kira jam 2:00 petang tadi. Segala urusan memandi, mengkafan dan menyolatkan jenazah dilakukan sebelum solat Zohor di Masjid ISOMER, Lysterfield.
Jenazah sedang diusung keluar dari ruang masjid selepas disolatkan
Imam solat jenazah dan pembacaan talqin di tanah perkuburan adalah guru agama Almarhumah sendiri, yakni imam masjid berkenaan.
Kehadiran sahabat handai dan rakan taulan terutama etnik Melayu amat menggalakkan. Terlebih lagi di tanah perkuburan. Itupun kerana hari ini hari berkerja. Jika hari cuti kehadirannya pasti lebih ramai lagi.
Demikianlah, betapa murninya ukhwah Islamiah yang sedia terjalin. Walaupun jauh dari sanak-saudara di tanah air, namun keakraban persaudaraan di perantauan tiada tolak bandingnya.
Kehadiran beberapa rakan South Eastern (SE) di masjid dan tanah perkuburan amat dialu-alukan; antaranya Rudy, Ashrenee, Suraya, Suharti, Zainah dan Norzila. Berbanyak terima kasih kerana dapat meluangkan masa untuk sama-sama memberikan penghormatan terakhir kepada Almarhum. Juga kepada rakan-rakan lain yang tidak berkesempatan tetapi turut sama menghadiahkan Al-Fatihah, membacakan surah Yassin dan mengerjakan solat jenazah ghaib untuk Almarhum.
Suasana syahdu di tanah perkuburan
Pemergian Almarhumah amat dirasai lebih-lebih lagi di kalangan kaum wanita, rakan kenalan rapat Almarhum. Ramai yang menitiskan air mata ketika melihat jenazahnya diturunkan ke liang lahad, ditimbus dan dibacakan talqin ke atasnya. Moga roh Almarhumah sentiasa dilimpahi rahmat olehNya. Ameen.
Begitulah aturan kehidupan. Setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Hanya Allah SWT yang mengetahui bila masa dan tempatnya. Yang pergi pasti tidak akan kembali lagi. Tinggallah yang hidup meneruskan kehidupan yang berbaki sambil menanti tibanya giliran yang pasti.

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Salam Takziah drpd saya. Ada juga dgr ceritanya drpd Kak Hidayah tahun lepas.

rezeki said...

salam

salam takziah dan al fatihah buat allahyarhamah , semoga rohnya ditempatkan dikalangan para solihin dan ambia

al fatihah