Thursday, January 28, 2010

Ceritatera Cuti Sekolah

Cuti persekolahan akhir tahun di Victoria tinggal beberapa hari lagi. Hari Isnin ini (01/02/2010) sesi baru persekolahan 2010 akan bermula. Izzuddin dan Hanisah di Dandenong High School, manakala Solehah dan Imran di Dandenong North Primary School.

Solat berjemaah sebelum turun bermain
Selama cuti panjang, nampaknya mereka semua kurang merasa bosan. Setiap hari terpenuh dengan pelbagai aktiviti mereka tersendiri.
Paginya mereka di rumah; menonton TV, DVD, menghadap komputer dan bermain sesama adik beradik. Petangnya pula mereka turun ke padang sekolah untuk bermain dengan rakan sebaya mereka di kalangan anak-anak Malaysia yang tinggal di Dandenong. Adakalanya mereka sleepover bergilir-gilir dari rumah ke rumah.

Di sebelah malamnya pula, selepas solat Maghrib, mereka mengikuti tazkirah ringkas berkaitan Fardhu ‘Ain dan Akhlak Islam, seterusnya membaca Al Qur’an sehingga masuknya waktu Isyak.

Sekurang-kurangnya seminggu sekali pula mereka dibawa ke Dandenong Library untuk membaca dan meminjam buku, majalah serta DVD. Tambahan pula terdapat aktiviti Summer Reading Club yang menarik minat mereka.

Seronok bermain di padang permainan
Di samping itu terdapat juga pelbagai program yang dianjurkan, sebahagiannya memerlukan penglibatan mereka, antaranya Program Peneguhan Iman, Klinik Bola Sepak, Tae Kwon Do Events dan Majlis Sillaturahim South Eastern.

Apabila berkesempatan, mereka dibawa berjalan makan angin seperti ke Golwa-Adelaide-Hamilton dan ke Mornington Peninsula. Hari ini pula sehingga hari Sabtu ini, Insya Allah kami akan menyertai rakan-rakan Clayton berkunjung ke Venus Bay di South Gippsland.

Apabila ditanyakan pada anak-anak, “Jemu ke cuti sekolah ni?”. Ringkas jawapan mereka, “Tak”. AlhamduliLlah, masa mereka tidak terbuang begitu sahaja.

1 comment:

tini said...

kesian kecik2 di kena kan pakai tudung. Kadang org kita terlebih sangat. Org arab anak tak baligh tak de pun dia pakai kan serabai mcm ni.ish!ish!