Tuesday, January 19, 2010

Tetamu Adelaide : Syidee, Jabar, Pak Wae

Petang Sabtu, sekembalinya dari Jells Park, rumah kami dikunjungi oleh 3 rakan dari Adelaide; Syidee, Jabar dan Wan Nazri (Pak Wae).

Dari kiri; Pak Wae, Jabar dan Syidee di hadapan kereta yang dipandu dari Adelaide
Syidee dan Jabar adalah kenalan rapat kami sejak 4 tahun lalu yang kami kenali ketika di Adelaide. Pak Wae pula baru dikenali pada hari berkenaan walaupun difahamkan telah lama beliau tinggal di Adelaide.
Tak kisahlah, yang penting bertambah lagi seorang kenalan. Jika ditakdirkan ke Adelaide lagi ketika Syidee dan Jabar telah pulang ke tanah air, maka ada kenalan lain yang boleh dijenguk atau pun tumpang bermalam... Bolehkan Pak Wae? (Opps, sorry, baru dapat tahu... rupa-rupanya Pak Wae dah nak balik ke Malaysia pada bulan Mac nanti...)

Mereka bertiga tiba di Melbourne pada pagi Sabtunya. Tumpuan mereka adalah World Kitchens di DFO Essendon, tidak jauh dari Melbourne Airport. World Kitchens adalah kedai kelengkapan dapur, khususnya pinggan-mangkuk yang terkenal seantaro dunia dengan harganya yang murah, apatah lagi ketika adanya potongan harga. Correlle, Corningware dan Pyrex adalah antara jenama barangan yang menjadi kegilaan ramai. Bukan sahaja untuk kegunaan sendiri tetapi juga sebagai cenderahati untuk ahli keluarga, sanak saudara serta kenalan rapat di tanah air.

Tentang mereka bertiga, peliknya, para suami sahaja yang datang tanpa ditemani para isteri, peminat setia barangan tersebut. Menurut Syidee,

“Tak mengapalah orang rumah tak ikut, nanti sehari suntuk tak ke mana perginya, asyik terperap kat kedai tu aja. Silap-silap kena sewa trak pulak balik ke Adelaide. Cukuplah kami sahaja yang ambil order”.

Begitulah penangan Correlle, Corningware dan Pyrex pada kaum wanita. Tidak menghairankan. Setiap orang ada minatnya tersendiri. Sama juga keadaannya bagi kaki pancing, kaki bola, kaki fesyen, ulat buku dan seangkatan dengannya. Tanpa disedari masing-masing akan tenggelam dalam dunia mereka tersendiri.

Mereka menyinggah di rumah kami bukan sekadar bertemu muka tetapi ada hajatnya.. mengambil barangan World Kitchens yang dipesan beli sebulan sebelumnya. Emm, penuhlah bonet kereta nampaknya...8).

Hampir 3 jam di rumah kami, mereka beredar pulang ke bilik penginapan di Melbourne City. Keesokan harinya mereka bertolak pulang ke Adelaide. Hampir tengah malam, pesanan ringkas (SMS) diterima dari Jabar, “Kami selamat tiba di Adelaide...”. AlhamduliLlah.

1 comment:

Sham~Liza said...

Salam En. Ropidi.

Nie boleh mintak tolong belikan corningware nie..

k.ngah @ liza. x-mscsb