Tuesday, January 12, 2010

Panasnya...

Panasnya musim panas di Australia (khususnya di Victoria) kini mula menunjukkan 'taring'nya. Semalam suhunya mencecah sehingga 43 darjah Celcius. Panas kering tanpa hujan. Membahang panas seawal pagi lagi sehinggalah kemuncaknya di waktu tengahari membawa ke petang.

Dokkoon di Melbourne Zoo pun terpaksa dimandikan
Suhunya sedikit menurun di sebelah malam tetapi masih terasa panasnya sehinggalah ke pagi ini. Bahang panas yang terperangkap di dalam rumah menambahkan lagi seksa. Tidur malam pun tidak selesa dibuatnya.
Ketiga-tiga bilik di rumah kami kesemuanya bertemankan kipas yang berpusing sepanjang malam. Air conditioner yang dipasang sebelum tidur pun tidak mampu menyejukkan persekitaran dalaman rumah.
Bacaan suhu di dalam rumah menjangkau sehingga 36 darjah Cecius. Diberitakan kepanasan melampau di malam hari yang mencatat sejarah sejak 102 tahun lalu. Wow... canggih betul simpanan rekod yang ada... ratusan tahun pun masih boleh diakses.

Hari ini pun bahang panasnya masih lagi terasa walaupun diramalkan suhunya sekitar 37 darjah Celcius. Diramalkan hujan akan turun di sebelah petangnya. Moga-moga betul bagai yang diramalkan.

Begitulah ketentuan dari Allah SWT. Ujian kepanasan dunia yang sewajarnya diinsafi. Kepanasan yang hanya kecil juzuknya jika dibandingkan dengan kepanasan di Padang Mahsyar, apatah lagi di Neraka.

"Ya Allah, jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa mensyukuri setiap ni’mat kurniaanMu dan golongankanlah kami di kalangan mereka yang sentiasa bertaqwa. Ameen.. Ameen.. Ameen.. Ya Rabbal ‘a lamin".

No comments: