Monday, January 11, 2010

Program Peneguhan Iman

Program Kem Ibadah atau biasanya dikenali Summer Camp amat popular terutama ketika musim cuti persekolahan. Lazimnya dikendalikan oleh perkumpulan tertentu dengan anak-anak sekolah menjadi tumpuan utamanya. Mereka ini akan didedahkan dengan ilmu pengetahuan keagamaan dan pendidikan moral yang asas tetapi mampu memberi kesedaran akan tanggungjawab mereka sebagai seorang Muslim.

Pada petang Sabtu baru-baru ini (09/01/2010), program seumpamanya, dikenali Program Peneguhan Iman telah diadakan di Monash Islamic Centre di Beddoe St, Clayton. Ianya diadakan khusus untuk anak-anak para pelajar post graduate di South Eastern Group yang berumur di antara 7 – 15 tahun. Setinggi-tinggi penghargaan kepada Sdr Rudie dan Dr. Ihsan serta para penggerak yang mengusahakannya.

Sokongan dari para ibu bapa amat menggalakkan. Kira-kira 40 orang anak-anak turut serta. Majoritinya dari Dandenong kerana hampir keseluruhan keluarga di Dandenong terdiri daripada anak-anak sekolah rendah dan menengah. Izzuddin, Hanisah dan Solehah juga tidak terkecuali dengan diletakkan di dalam kumpulan umur yang berbeza.

Menurut anak-anak, mereka amat seronok dengan program tersebut. Banyak perkara yang dipelajari, tambahan kepada ilmu yang sedia ada di dada. Kaedah pengendalian oleh para fasilitator yang mesra kanak-kanak turut menarik minat anak-anak. Moga usaha murni mereka mendapat keredhaan Allah. Ameen.

Anak-anak adalah amanah terbesar dari Allah. Sesungguhnya tanggungjawab ibu bapa dalam pendidikan anak-anak tidak terhenti di situ sahaja. Perlu ada tindakan susulan yang berterusan agar jiwa mereka sentiasa dipandu oleh ilmu keagamaan yang mantap. Apatah lagi berada di tengah-tengah masyarakat non-Muslim yang amat asing dan adakalanya bersyak wasangka terhadap Islam dan umatnya.

Cabaran dan dugaan dalam menyemai ilmu keagamaan ke sanubari anak-anak adalah amat berat tetapi itulah tanggungjawab seorang pemimpin rumah tangga yang bakal dipersoalkan di akhirat kelak. Amat dikhuatiri anak-anak akan menyalahkan ibu bapa kiranya mereka diabaikan. NauzubiLlahi min zalik.
Moga dikurniakan kekuatan dan dipermudahkan oleh Allah kepada kami dalam mendidik anak-anak mengenali Islam nan syumul. Berkekalan selamanya sehingga terbentuk zuriat yang soleh dan solehah. Penyejuk jiwa di dunia dan di akhirat. Ameen.

Aneka juadah pot luck turut disumbangkan oleh setiap keluarga yang dihidangkan di bahagian belakang masjid. Emm, sedap sekali dan amat menyelerakan. Program berakhir dengan solat Asar berjemaah. Seterusnya anak-anak bergegas pula ke Padang Anfield di Browns Rd untuk mengikuti sesi klinik bola sepak serta latihan bola jaring yang dikendalikan oleh ibu bapa yang berkemahiran.

No comments: