Sunday, February 7, 2010

Belanja Sekolah

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah, awal tahun sememangnya amat memeritkan. Lagi ramai yang bersekolah lagi terasa peritnya. Lebih-lebih lagi jika ada yang baru memulakan persekolahan atau berpindah sekolah. Begitulah rutinnya hampir setiap tahun. Tidak kira di mana berada. Itulah juga yang kami rasai di bumi Australia ini.

Pada tahun ini, kesemua 4 orang anak kami memasuki alam persekolahan sepenuhnya. Dua orang di sekolah menengah (Dandenong High School) dan 2 orang lagi di sekolah rendah (Dandenong North Primary School).

Kami bersyukur kerana semua anak mendapat perlepasan di bawah peruntukan Dependence Visa kerana ibunya mengikuti pengajian lepasan ijazah di bidang penyelidikan. Jika tidak mereka akan dikategorikan sebagai pelajar antara bangsa dengan bayaran belajar kira-kira AUD 8,000 (lapan ribu) setahun untuk seorang. Bayangkan jika 4 orang anak. Itulah yang dihadapi oleh sebahagian ibu bapa yang mengikuti pengajian di negeri-negeri yang tiada peruntukan seumpamanya seperti di Queensland, New South Wales dan Tasmania.

Sebagai tambahannya, kami juga bersyukur kerana Hanisah mendapat School Start Bonus Voucher sebanyak AUD 300 yang diberikan kepada setiap pelajar yang memasuki Year 7 (awal sekolah menengah). Dapatlah menampung sebahagian perbelanjaannya. Imran yang mula bersekolah di sekolah rendah juga sepatutnya dapat tetapi sehingga kini tiada khabar beritanya…

Namun begitu masih banyak lagi perbelanjaan persekolahan yang perlu dikeluarkan terutama di peringkat sekolah menengah.

Yuran Pengajian & Program

Bayarannya berbeza mengikut sekolah. Sesetengah sekolah menggabungkan yuran pengajian dan program berkala untuk pelajar dalam satu senarai bayaran wajib. Sebahagiannya pula hanya menyenaraikan yuran pengajian sahaja. Bayaran program berkala dibayar apabila tiba masanya. Bagi Dandenong North Primary School (DNPS) dan Dandenong High School (DHS), mereka mengguna-pakai kaedah kedua.

Di DNPS, surat pembayarannya telahpun diedarkan. Yuran tahunannya sebanyak AUD 112.50 seorang (untuk 2 orang = AUD 225.00). Ianya meliputi semua kelengkapan pembelajaran termasuk alat tulis, buku kerja, buku tulis, kemudahan komputer dan internet, bahan-bahan seni, jemputan penceramah dan lain-lain yang bersangkutan dengannya. Tiada lagi bayaran tambahan kecuali untuk program/aktiviti untuk pelajar.

Di DHS pula, yurannya telah pun dijelaskan ketika sesi pendaftaran pada bulan Disember 2009 lalu. Untuk Hanisah yang baru melangkah masuk ke sekolah menengah, bayarannya AUD 350, manakala Izzuddin pula AUD 305 (semuanya AUD 655). Itu hanya yuran pengajian sahaja. Alat tulis, buku teks, buku kerja, buku tulis dan lain-lain perlu dibeli sendiri.

Kelengkapan Belajar

Di sekolah rendah, kesemuanya disediakan, termasuk dalam bayaran yuran tahunan. AlhamduliLlah.

Di sekolah menengah berbeza pula. Buku teks dan buku kerjanya bukanlah murah harganya. Harga buku teks antara AUD 40 – AUD 60 sebuah. Harga buku kerjanya pula antaranya AUD 15 – AUD 30 sebuah. Jumlah keseluruhan untuk seorang mencecah sehingga AUD 400.

Kami bernasib baik kerana musim pertukaran silibus belum tiba saatnya. Maka bolehlah buku teks lama Izzuddin diguna semula oleh Hanisah. Buku teks Izzuddin pula dibeli dari rakan-rakan lamanya yang naik ke Year 9 dengan harga istimewa atau dari lelongan Ebay. Hanya buku kerja yang dibeli baru. AhamduliLlah dapatlah dikurangkan belanja secara puratanya sehingga AUD 200 seorang.

Belanja pembelian alat tulis dan buku tulis untuk Izzuddin dan Hanisah tidaklah banyak sangat. Beli apa yang dirasakan perlu sahaja, selebihnya boleh dibeli kemudian. Tidak semua senarai alat tulis perlu dibeli. Pengalaman di tahun lepas perlu diambil iktibar.

Pakaian Seragam

Bagi pelajar sekolah rendah atau menengah, pakaiannya bergantung kepada sekolah masing-masing. Ada sekolah yang mewajibkan pakaian berlogo sekolah, pasti harganya mahal sedikit. Ada sekolah pula tidak mewajibkannya, cukup sekadar menyamai warna yang dibenarkan sahaja.

Bagi Solehah dan Imran, sekolah mereka memilih kaedah kedua. Jimatlah belanja. Tambahan pula mereka berdua mewarisi pakaian kakak-kakak mereka. Jika tidak pun boleh dibeli dengan harga murah di kedai-kedai dengan harga di bawah AUD 10.00.

Bagi Izzuddin dan Hanisah lain pula ceritanya. Sebahagian besar pakaian mereka adalah berlogo sekolah atau sewajarnya menepati fesyen yang ditetapkan. Jadi perlulah dibeli baru dengan harga yang mahal.

Pakaian Izzuddin di tahun lepas masih boleh dipakai. Pakaian yang sama sepanjang tahun. Kemeja biru tanpa logo, seluar kelabu dan kasut kulit hitam boleh dibeli di mana-mana. Cuma jumper dan tali leher (untuk musim sejuk) serta pakaian sukan dengan logo sekolah yang perlu dibeli baru. Itu pun telah selesai pada tahun lepas.

Perbelanjaan pakaian sekolah untuk Hanisah yang baru memasuki sekolah menengah agak tinggi. Tambahan pula fesyen musim panas dan musim sejuk berbeza. Satu set pakaian musim panasnya sahaja kira-kira AUD 300. Untuk musim sejuknya pula perlu tambahan sebanyak AUD 100.

Begitulah secara umum perbelanjaan persekolahan untuk tahun 2010 ini. Jumlah keseluruhannya sekitar AUD 1, 500 setelah ditolak voucher yang diterima oleh Hanisah.

Jika dilihat pada nilai duit yang perlu dikeluarkan secara sekaligus, pasti sahaja dikatakan amat membebankan. Namun semuanya itu tanggungjawab yang perlu dipikul oleh para ibu bapa bagi memastikan anak-anak mendapat keselesaan dalam menuntut ilmu. Tidak seharusnya dianggap sebagai satu bebanan. Anggaplah ianya satu pelaburan untuk masa hadapan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang. Hanya redha Allah SWT diharapkan.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum En Ropidi,
Terima kasih kerana berkongsi tentang kos perbelanjaan anak-anak di Aussie. Tahniah kerana dapat membuat catatan yang jelas dan boleh dibuat perbandingan dengan kos di Malaysia.
Kak Wanmalaya

ropidi 'n laili said...

Waalaikum salam Kak Wan,

Jika dibandingkan dengan Malaysia, rasa-rasanya lebih murah di tanah air.