Monday, September 28, 2009

Dandenong Open House Raya 2009

Koleksi foto ada di Album Foto Kami (Dandenong Open House 2009) atau klik link ke Picasa Web Album.
Maaf, terlewat upload. Baru berkesempatan selepas bercuti ke Tasmania selama 5 hari.
~~~ * ~~~

AlhamduliLlah, majlis Open House berjaya diadakan semalam di rumah Lajiman-Suraya. Terima kasih Man dan Su.
Keadaan cuaca semalam kurang baik. Hujan dan berangin sepanjang hari. Hanya sesekali berhenti untuk beberapa ketika, kemudian datang kembali. Diberitakan suhunya di bawah 10 darjah Celcius. Sejuknya amat terasa.
Kerja-kerja memasang khemah di ruang belakang rumah di sebelah paginya dilakukan dalam hujan dan angin menderu. Tarik menarik tali kanvas melawan angin yang menerjah terasa seakan memasang layar kapal layar.
Persiapan BBQ dilakukan selepasnya. Tiga set BBQ diletakkan di bawah teduhan anjung. Meja hidangan juadah pula disetkan di dua tempat. Di dalam garaj dikhususkan kepada tetamu lelaki. Manakala di dalam rumah pula untuk wanita. Lebih selesa bagi mereka, apatah lagi jika bersama anak-anak kecil.
Ketika kaum ibu sibuk memasak di dapur, kaum bapa pula bertungkus lumus di luar membakar lamb BBQ chop, sate dan sosej. Saling bantu membantu diselangi keriuhan suara bualan dan tawa, penuh keriangan.
Kepulan asap dan aroma daging bakar dan sate benar-benar memikat selera. Dalam ligat tangan menyusun dan membolak-balik bakaran, tidak dilepaskan peluang meratah seadanya. Diikuti kemudiannya oleh kaum ibu dan anak-anak. Berselera sekali terutama sate yang sememangnya menjadi idaman semua. Makan dan minum sebelum tetamu jemputan bertandang.
Melewati tengahari, para tetamu mulai tiba. Berdikit-dikit mereka datang. Kemuncaknya di sekitar jam 2:00 – 3:00 petang. Ada yang terus dari rumah, ada yang datang dari rumah terbuka di tempat lain dan ada yang akan bergegas ke rumah terbuka di rumah kenalan lain pula. Dan ada yang menyinggah balik dari percutian sebelum bertolak pulang ke rumah.
Seronoknya kami dapat berjumpa dan saling kenal mengenal, lebih-lebih lagi rakan-rakan yang tidak pernah dikenali sebelum ini, tinggal jauh dari Dandenong, antaranya dari South Gippsland, Geelong, Murrimbuna dan utara Melbourne. Juga rakan-rakan yang baru tiba ke Melbourne. Terima kasih kerana berusaha memenuhi jemputan kami dalam keadaan cuaca yang sedikit menyusahkan.
Terlebih istimewa lagi, majlis kami disertai sama orang lama Dandy Group yang telah kembali ke tanah air tetapi baru datang ke Melbourne untuk majlis konvokesyennya, Dr. Mohd Nordin Asudalli berserta isteri, Cikgu Siti Hazar. Malah turut sama menyumbang untuk majlis kami. Terima kasih.
Para tetamu tidak hanya terhad di kalangan rakan-rakan rakyat Malaysia sahaja tetapi turut sama disertai rakan-rakan bangsa lain, antaranya Aussies dan Indians. Kebanyakannya kenalan dan rakan sekerja/ sekursus dengan ahli Dandy Group. Kedatangan mereka amat dialu-alukan, sekurang-kurangnya dapat merasai keunikan makanan Malaysia. Malah dapat melihat bagaimana sate dibakar. Mungkin sesuatu yang baru untuk mereka.
Dalam kesibukan tetamu menjamu selera, anak-anak lelaki pula tidak senang duduk diam di dalam rumah seumpama anak-anak perempuan. Dengan ruang laman yang terbatas dan sedikit lecak serta dalam hujan merenyai, riuh rendah mereka bermain kriket dengan rakan-rakan sebaya. Begitulah mereka apabila dapat bersama.
Menghampiri jam 4:00 petang, kedatangan tetamu semakin berkurangan. Bersama-sama kami berkemas segala kelengkapan. Makanan yang berbaki tidak banyak, malah ada yang tidak mencukupi. Namun cukuplah untuk dibawa pulang sedikit sebanyak oleh setiap keluarga untuk makan malam.
Terima kasih tidak terhingga kepada semua rakan ahli Dandy Group yang menjadikannya realiti. Kerjasama dan kesungguhan semua amat-amat dihargai.
Sekalung penghargaan untuk keluarga Lajiman-Suraya, Wafir-Suharti, Hanif-Sham, Hisham-Zurida, Siti Aminah, Tg Rashdan-Azura, Syahril-Maizatul, Rashdan-Rohani, Mokhtar-Yasmin, Zamberi-Harlina dan Faizal-Rahana. Juga keluarga Badrul-Azie yang banyak membantu di peringkat awal tetapi tidak dapat menyertainya di saat-saat akhir.
Insya Allah kita adakan lagi di lain kesempatan, bukan sahaja majlis Open House tetapi majlis-majlis bersama lainnya.

1 comment:

Anonymous said...

http://eekshop.com
There are changing your ways to educate yourself regarding read a multi functional face and this is usually that do nothing more than one or more be on the lookout at Chinese cheeks reading using their the shape to do with going to be the face This isn't do nothing more than which can be used also fortune telling,but take heart items is the reason that also used everywhere in the Chinese ought to be the as much in the way today as additionally there are was in the past For an accurate reading, consulting and learning both to and from a multi functional master may be the best choice to understand more about make.?Asian weddings are characterized based on an array of ceremonies, occasions it rituals. These marriages are an all in one huge range relating to color styles and are exciting crammed events. The weddings are spread a lot more than do nothing more than about a multi function last week it are extravagant occasions. The family account holders customers and associates regarding going to be the fiance-to-be and your daughter's groom arrive jointly for additional details on celebrate this joyous in which situation.