Wednesday, September 2, 2009

Berbuka Puasa di Clayton

Petang semalam kami sekeluarga berbuka di Clayton, memenuhi jemputan dari Dr. Aziz-Noraini sekeluarga. Majlis diadakan sempena aqiqah anak bongsu mereka, Muhammad Akmal yang dilahirkan beberapa minggu lalu di Monash Medical Centre, di mana Dr. Aziz bertugas sekarang. Tetamu lelaki berbuka di Monash University Islamic Centre di Beddoe Avenue (lebih terkenal dengan nama Masjid Beddoe). Manakala tetamu perempuan pula di rumah mereka di Glenbrook St.

Akmal dalam dukungan neneknya (foto dari Facebook Farah Fahmi..tk)
Berbuka di masjid amat menyenangkan dan sememangnya menjadi pilihan saya sejak di Malaysia lagi. Di samping dapat bersolat jemaah, tidak secara langsung dapat mengeratkan sillaturahim sesama rakan taulan (atau jemaah), adakalanya dapat mengenali kenalan baru. Sesi berbuka puasanya mudah sahaja, cukup sekadar beberapa biji kurma dan air putih, terus diikuti solat Maghrib berjemaah. Selepas itu barulah dijamukan dengan juadah yang lebih berat.

Begitu juga keadaannya di Masjid Beddoe. Hadirin yang datang pun agak ramai juga, hampir 100 orang, majoritinya para pelajar Malaysia di Monash University yang terletak bersebelahannya. Hidangan nasi beriani berserta daging biri-biri masak kurma dimakan penuh berselera. Difahamkan oleh Pak Cik Majid (bapa mertua Dr. Aziz) yang duduk makan bersebelahan, ianya dimasak oleh Sdr Haidar, kenalan Malaysia yang menemani isterinya belajar di Monash University. Sedap sekali, ada iras-iras gulai kawah Terengganu...8)

Keluarga Dr. Aziz-Noraini (foto lama dari Facebook Dr. Aziz..tk)
Di rumah Dr. Aziz pun tidak kurang meriahnya dengan kaum wanita berserta anak-anak perempuan. Juadahnya bukan sekadar nasi beriani tetapi ada tambahannya; antaranya nasi kuning (orang Terengganu kata nasi kunyit) dan kueh-mueh. Mungkin sumbangan kaum ibu. Dapatlah juga saya merasanya ketika datang mengambil Laili dan anak-anak di rumah mereka.

Setinggi-tinggi kepujian untuk Allah SWT atas kurniaan rezeki dan terima kasih tidak terhingga pada Dr. Aziz sekeluarga. Moga sentiasa dimurahkan rezeki olehNya dan moga Akmal (serta anak-anak lain) menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, membahagiakan ibu bapanya di dunia dan di akhirat. Ameen.

No comments: