Monday, July 9, 2018

California > Solat, Puasa dan Raya

Kami bertolak dari KLIA pada 10-Jun (Ahad). Berbuka puasa ketika transit di Hong Kong - genaplah 25 hari kami berpuasa. Tiba di California, masih pada tarikh yang sama, 10-Jun sedangkan kami sedang berpuasa untuk hari ke-26. Kebetulan juga hari ke-26 di California kerana mereka berpuasa awal sehari daripada Malaysia. Hari Rayanya pada hari Jumaat, maka kami wajib berpuasa 30 hari walaupun di Malaysia hanya 29 hari sahaja.

Sesi Tazkirah Ringkas selepas Solat Subuh
Puasa dan Tarawikh-Witir

Waktu Subuh di California sekitar jam 4:15 pagi. Pukul 3:30 pagi semuanya bersedia untuk bersahur. Makanannya ala kadar sahaja ikut apa yang ada samada yang dimasak ataupun dibeli ketika berbuka.

Waktu Maghribnya pula lewat sedikit, kira-kira jam 8:30 malam. Adalah dalam 16 jam setengah lamanya berpuasa. Mungkin kerana dah biasa berpuasa, maka tidaklah terasa sangat walaupun siangnya kami bergerak ke merata ceruk melihat keindahan dan kelainan yang ada di negara Uncle Sam.

Seusai berbuka, kami bersolat jamak. Biasanya kami menunggu Isyak sekitar jam 10:00 untuk menunaikan solat sunat tarawikh dan witir. Tidak larat nak ke masjid kerana setiap malam terasa begitu penat - mungkin jet lag pun belum hilang. Tambahan pula; menurut Iddin, lazimnya solat tarawikh dan witirnyanya lama demi menghabiskan satu juzuk al-Quran satu malam.

Bersama Tuan Roslan dan Puan Aisyah
Sambutan Raya

Berlaku sedikit kekeliruan tentang penetapan Hari Raya. MSA dan Pusat Islam di Davis telah mengisytiharkan Eid Fitr pada hari Khamis sedangkan lain-lain tempat di California menetapkannya pada hari Jumaat.

Apa yang perlu dilakukan? Mudah sahaja... Iddin di UC Davis ikut sahaja ketetapan komuniti Islam di situ, kami di Sacramento ketika itu ikutlah qariah di mana kami berada.

Pada malam Hari Raya, kami mendapat jemputan daripada Tuan Roslan-Puan Aisyah sekeluarga di Citrus Heights, Sacramento yang menjadi hos tetap sambutan malam raya komuniti Malaysia setempat termasuk para pelajar tanah air. Kami tiba sedikit terlewat ketika takbir rayanya telah pun di penghujung sebelum dijamukan dengan pelbagai juadah citarasa Malaysia; antaranya sate, nasi lemak serta kueh mueh. Juga diraikan dengan mainan bunga api yang didominasi oleh pelajar - pengubat rindu di perantauan.

Kenangan Eid Fitr di Perantauan California, USA
Pagi Raya @ Hari Jumaat... dengan lengkap berpakaian warna sedondon hijau dan bersampin, kami bergambar sakan di rumah sewa.

Ketika beredar keluar untuk check out dan bergerak ke tempat solat, kami terserempak pula dengan tuan rumah, Mr. Sergie... sempat kami bergambar sebagai kenang-kenangan. Malah dimintanya untuk memiliki gambar yang dianggapnya sebagai unik dan menarik.

Solat sunat Eid Fitrnya diadakan di Jackson Sports Academy di McClellan Park, Sacramento yang melimpah sambutannya, dianggarkan lebih 1,000 orang hadir dari pelbagai bangsa dan asal keturunan.

Dimulai dengan takbir raya yang berlainan rentaknya daripada versi Malaysia dan diselang seli dengan tazkirah ringkas. Solat Eid Fitr dilangsungkan sekitar jam 9:00 pagi, diikuti khutbah raya.

Seusai solat kami tidak menunggu lama, terus beredar ke 65th Street untuk makan tengahari (piza-ayam goreng-kentang goreng) di kedai halal berdekatan. Seterusnya menunaikan solat Jumaat  jamak-qasar di Masjid AnNur bersebelahannya. Perjalanan kami diteruskan menuju tempat menginap berikutnya di Days Inn @ Fresno Central.

Di tepi hutan @ Yosemite National Park
Solat Di Jalanan

Solat adalah ibadah wajib. Tidak kira di mana kita berada. Siapalah kita untuk mengingkariNYA walaupun berada di negara majoritinya non-Muslim. Apatah lagi ALLAH SWT telah memberi kelonggaran untuk solat jamak dan qasar. Usahlah direka bermacam alasan tetapi usahakanlah ruang untuk mentaatiNYA.

Bagi kami, kebiasaannya solat jamak-qasar kami lakukan di rumah penginapan - lebih selesa. Jika di lapangan terbang, AlhamdulILLAH selalunya ada bilik khusus disediakan untuk beribadah.

Namun ada ketikanya dek kesuntukan masa terutama di dalam perjalanan atau di tempat melancong, kami laksanakan solat di mana-mana tempat bersesuaian seperti di taman, bersebelahan stesyen minyak dan di sudut tersorok. Yang penting ada sumber air untuk berwuduk, biasanya di tandas awam atau menggunakan air yang dibawa. Cuma perlu awasi daripada membasahi sekitarannya. Hormati sensitiviti masyarakat setempat.

Moga segala amal kita diterima olehNYA. Aamiin.

No comments: