Monday, July 2, 2018

California > Kembara Kami Sepintas Lalu

Sempena Majlis Konvokesyen Izzuddin di UC Davis pada 17-Jun lalu, kami sekeluarga telah berkunjung ke California selama 9 hari iaitu dari 10-Jun ~ 18-Jun-2018. Kesempatan diambil untuk melancong dan merasai suasana Hari Raya di perantauan USA.

Tiba di California melalui San Francisco Intl Airport
Perbezaan masa adalah 15 jam California terkebelakang daripada Malaysia. Contohnya jam 8:00 pagi Selasa di Malaysia, pukul 5:00 petang Isnin di California. Sekarang adalah musim panas, jadi waktu siangnya lebih panjang - sesuai untuk berjalan-jalan mengenali negara orang.

Sepanjang di California, sempatlah kami berpuasa selama 6 hari dan bersolat sunat Eid Fitr bersama masyarakat Muslim di sana. Cuma solat tarawikh dan witirnya berjemaah di rumah sahaja. Malam raya pula kami ke rumah Tn Roslan - Pn Aisyah @ Sacramento - bertakbir raya dan makan-makan bersama warga Malaysia.

Kami menginap di 4 tempat yang berlainan mengikut lokasi yang berdekatan dengan tempat yang kami kunjungi iaitu di Santa Clara, Citrus Heights, Fresno dan Sacramento - kebanyakkannya homestay.

Beraya di Perantauan
Manakala tempat pelancongan yang sempat kami singgahi adalah di sekitar Fisherman Wharf, Bixby Bridge, Cannery Row, Old Sacramento, Yosemite National Park, Golden Gate Bridge, Palace of Fine Arts dan sekitar UC Davis sendiri.

Dari segi makanan, kami tidak cerewet. Sebahagian dibawa dari Malaysia seperti nasi impit, nasi kabsah, perencah nasi goreng dan perencah rendang. Ayam dan daging halal mudah didapati di sekitar California. Semuanya masak di homestay. Selebihnya dibeli atau makan di kedai halal seperti nasi briyani, platter, kebab dan sebagainya.

Demikianlah sepintas lalu. In shaa ALLAH akan disentuh lebih terperinci di setiap entri nanti.

No comments: