Thursday, July 12, 2018

California > Fisherman's Wharf

Fisherman's Wharf adalah tempat pelancongan terawal kami kunjungi ketika di California.

Hentian Bas No 47 @ 4th 'n King St
Bertolak dari Palo Alto Station, kami menaiki keretapi 2 tingkat, CalTrain yang berhenti di 15 stesyen sebelum tiba di stesyen terakhirnya di San Francisco Depot. Masa perjalanannya kira-kira sejam.

Tiket pergi-balik dibeli di mesin tiket bersebelahan landasan keretapi. Kami terlepas pandang, rupa-rupanya ada diskaun untuk kanak-kanak.

Dari San Francisco Depot ke Fisherman's Wharf, kami berhasrat menaiki electric streetcar tetapi tidak kesampaian kerana tiba-tiba sahaja dimaklumkan bekalan elektrik terputus. Terpaksalah kami ke hentian bas di persimpangan 4th. St-King St. untuk menaiki bas henti-henti no 47 menuju Fisherman's Wharf. Tak mengapa... itu pun pengalaman juga. Kami menggunakan online ticket SF Muni.

@ Fisherman's Wharf
SF Muni Passport yang merangkumi tiket bas, streetcar dan cable car di tengah Bandaraya San Francisco yang dikendalikan oleh SF Municipal Railway boleh dibeli secara online. Namun boleh juga diperolehi sebelum/ketika menaiki kenderaan berkenaan.

Fisherman's Wharf yang terletak di San Francisco Bay asalnya tempat pendaratan ikan yang dimulakan oleh pendatang Itali di pertengahan tahun 1800an ketika Gold Rush Era. Ianya telah dimajukan sebagai lokasi  pelancongan dan sebahagian jeti masih kekal dengan fungsi asalnya.

Di sekitar Fisherman's Wharf kelihatan banyak sekali restoran, sebahagiannya adalah warisan turun temurun daripada pengusaha terawal. Juga terdapat banyak jeti di sini, salah satunya Pier 39 yang terkenal dengan koloni sea lion yang bersantaian di atas deretan apungan kayu. Sempatlah kami menonton gelagat sang mamalia laut yang menghiburkan.

Lain-lain tempat yang menarik di sini; antaranya muzium barangan unik dan pelik Ripley's Believe It or Not, muzium patung lilin Madame Tussauds, Aquarium of The Bay, The Dungeon, 7D Experience, Maritime Museum, Alcatraz Island dan banyak lagi... Tidak terkecuali kedai-kedai cenderahatinya yang bertaburan di merata tempat. Cuma harga dan pilihan hati yang menjadi penentunya.

Sea Lion Center
Sebenarnya kami kesuntukan masa, tiba di Fisherman's Wharf pun dah melepasi waktu tengahari. Tidak banyak tempat yang kami sempat terokai.

Kami hanya sempat singgah di Ripley's dan merasai pengalaman menaiki cable car dan beli sedikit sebanyak cenderahati untuk dibawa pulang sebagai ole-ole dari San Francisco @ California.

Menghampiri jam 8:00 petang kami mula beredar meninggalkan Fisherman's Wharf menaiki bas no 47 kembali ke Hentian Bas di persimpangan 4th St-King St. Berbuka puasa pun di dalam bas dengan air mineral dan sejuring coklat sahaja - cukuplah sebagai syarat ifthar.

Menunggu keretapi CalTrain di SF Depot yang dijadualkan bergerak sekitar jam 9:30 malam dirasakan amat menyiksakan. Sejuknya persekitaran bercampur rasa lapar melahirkan keinsafan... betapa seksanya mereka yang bergelandangan di sekitar depot yang kami temui di siang harinya.

Hadapan Pier 39
Dapat menaiki CalTrain menuju Polo Alto Station adalah suatu nikmat yang perlu disyukuri. Persekitaran dalaman yang hangat serta dapat duduk selama sejam digunakan sepenuhnya oleh anak-anak untuk merehatkan badan yang kepenatan sambil melelapkan mata. Selepas itu sejam lagi berkenderaan dari Polo Alto ke rumah sewa di Tracy Drive.

Tiba di rumah, makan dahulu selepas itu solat jamak taakhir sebelum merasai rehat yang lebih panjang sehingga dikejutkan untuk bersahur dan bertahajjud keesokan harinya... 😴😴😴...

No comments: