Monday, July 23, 2018

California > Cannery Row

Berpatah balik dari Bixby Creek Bridge, kami melencong pula ke Cannery Row di New Monterey.

Nama Cannery Row diambil daripada novel Cannery Row (1945) karangan John Steinbeck, pemenang Anugerah Nobel. Steinbeck dan rakan-rakannya yang menetap di Cannery Row dengan penuh tekun telah berjaya merubah persekitarannya sehingga menjadi tumpuan ramai. Sebuah monumen telah dibina khusus dedikasi untuk mereka.

Kini... Tinggal Sejarah
Dahulunya Cannery Row terkenal dengan perusahaan pengetinan sardin sehinggalah kilang sardin terakhir telah menamatkan operasinya pada tahun 1973.

Kini sebahagian kilang-kilang berkenaan masih ada tetapi fungsinya bertukar kepada pusat perniagaan; antaranya Hovden Cannery (kini Monterey Bay Aquarium), American Tin Cannery (China Point) dan Monterey Canning Company. Malah sebahagian besar bangunan lama di sini masih kekal terpelihara.

Di samping tinggalan sejarahnya, terdapat juga sebuah muzium patung lilin, Wax Museum - Journey into The Past... kisahnya seawal kehidupan warga pribumi, kedatangan Spanish hinggalah ke zaman John Steinbeck. Terdapat 15 hentian dengan alkisahnya tersendiri yang diperdengarkan melalui rakaman audio.

@ Wax Museum
Di Cannery Row juga terdapat Monterey Bay Aquarium dengan lebih 35,000 hidupan laut, merangkumi 550 spesis. Kawasannya amat luas, hampir 30,000 m2. Teringin juga untuk masuk tapi terkedu seketika apabila melihat harga tiketnya... USD50 bagi dewasa dan USD40 untuk kanak-kanak. Lupakanlah... cukuplah berkunjung ke akuarium di tanah air.

Secara umumnya Cannery Row adalah lokasi tumpuan pelancong. Tidak hairanlah pusat hiburan dan kedai-kedai minuman keras bersepah di merata ceruk. Ianya hidup segar di waktu malam. Itulah cara hidup mereka yang telah menjadi satu budaya...

Lupakan... sebagai pelancong Muslim, bukan itu yang kita carikan. Apa yang positif, itu yang kita jadikan panduan, mana-mana yang negatif jadikanlah sempadan. Kita ada addin Islam sebagai pedoman... in shaa ALLAH kita akan selamat selamanya. Aamiin.

No comments: