Thursday, July 19, 2018

California > Bixby Creek Bridge

Bixby Creek Bridge letaknya di pantai Big Sur... hampir 100 batu (160 km) jaraknya dari penginapan kami di Tracy Drive  merentasi California State Highway (Route 1) menuju ke arah Los Angeles.

Di sepanjang jalan, umumnya terdapat 3 pemandangan yang berbeza - bermula dengan bukit-bukau yang kekuningan rumputnya, diikuti dengan ladang-ladang sayuran dan buahan seperti strawberi dan ceri yang menghijau.

Melewati Marina, kami mula menyusuri pesisiran air yang menghadap ke Lautan Pasifik dengan tebing batu yang curam dan air laut membiru saujana mata memandang.

Terdapat beberapa Lookout View bagi yang ingin menghayati dan mengabadikan persekitarannya yang memukau... teringat kami dengan Great Ocean Road di Victoria, Australia... seakan-akan itulah panoramanya.

Sekitar 2 jam di jalanan, akhirnya kami tiba di singgahan Bixby Creek. SubhanALLAH pemandangan yang sememangnya cantik dan mengasyikkan. Dari arah mana pun kita berada, pemandangannya masih memukau pandangan.

Bixby Bridge ibarat sebuah arca konkrit berbentuk parabola yang merentangi lembah yang menghubungkan antara Carmel dan San Luis Obispo. Berhadapannya pula jaluran pantai dengan badaian ombak yang tenang dengan dibentengi cerun nan curam.

Bixby Bridge berjarak 714 kaki (218 m) dengan 24 kaki (7.3 m) lebar dan 260 kaki (79 m) tinggi ini dibuka dengan rasminya pada tahun 1932.

Ramai juga para pengunjung yang singgah untuk mengambil gambar sambil menghayati keindahan alam ciptaan ALLAH SWT termasuklah kami. SubhanALLAH...!

Setelah itu kami berpusing balik melalui lebuh raya yang sama menuju ke Cannery Row di New Monterey.

No comments: