Sunday, September 4, 2011

Salam Syawal


Aidil Fitri telah seminggu berlalu. Tidak terlewat rasanya untuk kami sekeluarga menghulurkan Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua penjenguk Salam Monash. Moga kita semua sentiasa dirahmati Allah SWT. Ameen.

Tahun ini kami sekeluarga beraya di rumah Cik-Ayah di Kuala Terengganu. Kami pulang ke kampung pada hari Ahad, 2 hari sebelum raya dan kembali ke Hulu Kelang pada hari Sabtu. Hampir seminggu di kampung halaman tercinta. Sambutan raya yang amat bererti bagi kami sekeluarga setelah sekian lama beraya di perantauan Australia. Hilang segala kerinduan terhadap Cik-Ayah dan adik beradik serta sanak saudara yang lama tidak bersua muka. AlhamduliLlah.

Kata orang, "puasa sebulan raya pun sebulan". Tidak hairanlah rumah-rumah terbuka rancak diadakan terutama di hujung-hujung minggu sepanjang Syawal ini. Saban hari pula saudara mara, jiran tetangga dan rakan taulan datang bertandang. Tanda muhibbah sesama insan.

Dalam kesibukan meraikan Syawal ini, sering kali diri ini terlupa akan 'puasa enam'. Sabda RasuluLlah SAW,"Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian diiringinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun".

Logik akalnya, siapa yang tidak mahukan tawaran yang sebegitu lumayan. Dengan hanya berpuasa enam hari di bulan Syawal, lanjutan daripada berpuasa Ramadhan, ganjarannya menyamai berpuasa selama 365 hari.

Marilah kita sama-sama merebut kurniaan Allah SWT yang tiada taranya ini. Moga kita dipermudahkanNya. Ameen.

No comments: