Tuesday, September 13, 2011

Rumah Terbuka Bersama

AlhamduliLlah, pada hujung minggu baru-baru ini kami selamat mengadakan Rumah Terbuka Eidil Fitri. Berkongsi majlis bersama-sama dengan emak, abah dan adik beradik yang lain di rumah yang kami diami sekarang di Hulu Kelang.

Turut sama diraikan Majlis Aqiqah untuk orang baru dalam keluarga Bakhtiar-Suraya yang baru berusia sebulan, Airis an Nisa Tauhid, cucu ke-15 bagi emak dan abah. Tahniah.

Walaupun majlis kali ini tidaklah sehebat majlis rumah terbuka yang pernah diadakan sebelum ini tetapi kemeriahannya masih terserlah. Dianggarkan sekitar 500 orang tetamu hadir.

Tetamu utama adalah keluarga adik beradik bagi emak dan abah. Emak dan abah masing-masing mempunyai 10 orang adik beradik. Dicampur pula dengan anak cucu mereka pasti jumlahnya berganda. Walaupun tidak semuanya dapat datang tetapi keseronokan dapat bersua muka adalah satu rahmat dan nikmat yang tidak terhingga. Lebih-lebih lagi di musim perayaan seperti di bulan Syawal ini. AlhamduliLlah.

Selebihnya adalah rakan taulan bagi setiap ahli keluarga, jiran tetangga serta sanak saudara.

Bagi kami sekeluarga, tidak ramai yang diundang. Untuk majlis rumah terbuka kali ini, kami lebih memberi tumpuan kepada rakan-rakan lama ketika bersama-sama di perantauan Australia dahulu. Itupun hanya sebahagian sahaja yang dapat dihubungi, selebihnya tidak diketahui di mana mereka. Rakan-rakan sekerja Laili pula mana yang sempat dihubungi sahaja. Jadi, kami semua memohon maaf kiranya ada yang dikenali tidak mendapat undangan tersebut. Insya Allah di lain kesempatan kita bersua kembali.

Majlis rumah terbuka kami bermula dari waktu tengahari sehingga ke petang. Malamnya pula diadakan Majlis Kesyukuran khusus untuk anakanda Airis an Nisa dengan diiringi salawat ke atas junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW yang disampaikan oleh anak-anak Maahad Tahfiz Al-Ridhuan, Hulu Kelang. Moga Airis menjadi anak yang solehah dan menyejukkan hati ibu bapa di dunia dan di akhirat. Ameen.

Penatnya hanya Allah SWT yang tahu. Bagi saya sendiri, selepas Mahgrib sahaja telah pun terlena. Alunan salawat sesekali mencecah pendengaran, akhirnya hilang dibuai mimpi.

Persediaan untuk majlis-majlis ini lebih 90% dilakukan sendiri oleh setiap ahli keluarga sejak beberapa hari sebelumnya. Juadahnya amat istimewa; antaranya dendeng, ayam percik, kari kambing, ayam -kambing BBQ, sosej, lemang, nasi himpit, cendol dsb.

Semoga majlis seumpamanya dapat memperatkan lagi silaturahim dan ukhwah sesama kami. Hanya redha Allah SWT yang diharapkan. Ameen.

No comments: