Monday, September 19, 2011

Ziarah Raya

Adik beradik dan saudara mara sebelah emak dan abah kebanyakannya tinggal di Lembah Kelang. Masing-masing sibuk dengan urusan kerja dan keluarga sendiri. Namun seringkali juga berkunjungan sesama sendiri. Terutama yang tinggal di sekitar Hulu Kelang.

Bagi kami yang bertaraf anak saudara ini, sewajarnyalah kami yang berkunjung ke rumah mereka. Apatah lagi di musim perayaan seperti sekarang ini. Namun tidak semuanya dapat diselesaikan sekaligus. Dengan kekangan urusan harian, cuma di hujung minggu sahaja masa yang ada. Perlulah ianya diatur sebaik mungkin. Cepat atau lambat bergantung kepada keadaan.

AlhamduliLlah, beberapa buah rumah di Keramat AU dan Bukit Antarabangsa telah pun disinggahi, antaranya rumah Pak Cik Rohim, Pak Cik Shuib, Mak Cik Yam dan Mak Cik Parti.

Apabila berjalan ke rumah saudara-mara, seringkali dipesan "maklumkan lebih awal, dibimbangi mereka tiada di rumah". Ada betulnya. Namun di sebaliknya mereka berusaha menjamu tetamu seadanya samada makan pagi, makan tengahari ataupun makan malam.

Demikian juga dengan misi ziarah kami di hujung minggu baru-baru ini. Bergerak di pagi Sabtu, kami makan pagi di rumah Mak Cik Sainah di Bangsar, makan tengahari di rumah Pak Cik Mad Khalid di Meru, makan petang di rumah Pak Cik Amin di kampung dan makan malam di rumah Abang Latif (sepupu), juga di kampung. Keesokan harinya makan pagi di rumah Abang Arif (sepupu) di kampung sebelum memenuhi undangan perkahwinan ke Hulu Kelang.

Di kampung, seronok dapat bersua muka dengan Atuk Sulaiman (bapa kepada emak) yang berusia hampir seabad (100 tahun). Tampak masih sihat walaupun masa sehariannya lebih banyak di dalam rumah. Penglihatan, pendengaran dan tutur bicaranya masih jelas. Begitu juga ingatannya masih kuat. Sesuatu yang amat mengkagumkan kami. Moga atuk sentiasa dirahmati Allah SWT. Ameen.

Biasanya budaya ziarah menziarah/ kunjung mengunjung ini begitu meriah ketika musim perayaan tetapi menjadi suram di luar musim. Sepatutnya tidak begitu. Hakikatnya ia sesuatu yang digalakkan dalam Islam tanpa mengira musim. Logiknya, jika di musim raya kita mampu melakukannya, mengapa di lain ketika kita tidak berkesempatan. Bukannya mengata orang lain tetapi sebagai motivasi pada diri sendiri. Moga ianya berterusan sepanjang zaman.

No comments: