Thursday, September 29, 2011

Puasa Enam Syawal

Semalam berakhirnya bulan Syawal. Bulan yang disaran/ digalakkan untuk berpuasa sebanyak enam hari bagi meraih setahun berpuasa bagi yang berpuasa penuh di bulan Ramadhan.

AlhamduliLlah, kami sekeluarga berjaya menunaikannya. Dari ibu ayah sehingga si bongsu, Imran yang berusia 7 tahun. Begitu juga diharapkan kepada rakan-rakan semua.

Dalam keluarga kami, Izzuddinlah yang paling awal dapat menamatkannya. Diikuti pula Hanisah, Solehah, Imran dan ibu mereka. Mereka memang kuat semangat dan iman. Lebih-lebih lagi Imran yang pertama kali merasai pengalaman berpuasa pada tahun ini.

Saya pula yang terakhir iaitu semalam. Apakan daya, tiba-tiba sahaja mulut ini diserang ulser @ mata ikan. Pedih dan perit apabila kekeringan. Namun, syukur padaNya yang memberikan kelegaan di penghujung bulan Syawal.

Apabila direnungkan, dugaan berpuasa selepas bulan Ramadhan dirasakan amat berat sekali. Segalanya menguji tahap keimanan seseorang. Pelbagai halangan menjelma dan hati pula sering dibolak-balik oleh nafsu dan syaitan agar dilengahkan perlaksanaannya. Tidak hairanlah betapa besarnya ganjaran yang dijanjikan oleh Allah SWT bagi mereka yang berjaya.

Moga amalan kami dan kita semua diterima dan diredhai oleh Allah SWT. Ameen.

No comments: