Tuesday, October 4, 2011

Wak Mail Pulang Ke RahmatuLlah

Wak Mail adalah panggilan mesra anak-anak saudara untuk Hj. Ismail Hj. Sulaiman, abang kandung kepada emak, Hjh. Azizah Hj. Sulaiman. Beliau sentiasa tampak cool, mudah berbicara dengan senyuman sentiasa terukir mesra. Kini beliau tiada lagi, kembali ke alam baqa'.

Kali terakhir kami bertemu arwah hampir sebulan yang lalu ketika Majlis Kesyukuran dan Rumah Terbuka Eid Fitr di rumah kami (foto sebelah, bercermin mata sebelah kiri).

Menjelang masuknya waktu Isyak pada hari Sabtu malam Ahad (01/10/2011), kami mendapat panggilan dari Wak Tina, isteri Wak Mail memaklumkan berita duka, Wak Mail telah dipanggil pulang menghadap Allah SWT. Almarhum telah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Ampang Puteri, berpunca dari masalah buah pinggang yang tidak berfungsi secara tiba-tiba.

Suatu berita yang amat mengejutkan semua orang yang mengenali beliau. Pemergian yang tiada menampakkan tanda-tanda awal. Demikianlah ketentuan Illahi. Tiada dilengahkanNya walaupun sedetik. InnaliLlahi wainna ilaihi raajiun. DariNya kita datang, kepadaNya kita dikembalikan.

Pada pagi Sabtu, kami menerima panggilan dari Wak Tina mengkhabarkan Wak Mail telah dimasukkan ke Hospital Ampang Puteri kerana muntah-muntah. Petangnya, keadaan arwah semakin kritikal. Belum sempat arwah dibawa ke bilik dialisis, ajalnya terlebih dahulu menjemput.

AlhamduliLlah, arwah selamat dikebumikan di tanah perkuburan berdekatan rumahnya di Giching Hulu, Sepang pada pagi Ahadnya. Moga roh Almarhum Hj. Ismail dicucuri rahmatNya dan ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang mendapat keredhaan Allah SWT. Ameen.

Ironinya, arwah bersama Wak Tina dijadualkan berlepas ke tanah suci untuk mengerjakan haji pada 11-Oktober nanti, mengiringi adik arwah, Mak Cik Kamaliah sebagai muhrim. Walaupun hajat arwah tidak kesampaian, moga arwah dianugerahkan 'haji' disisiNya. Ameen.

Lebih memilukan, pada hari tersebut berlangsungnya majlis pertunangan anak bongsu arwah, Sabir di Subang Jaya.

Moga segalanya dirahmati Allah SWT. Setiap yang berlaku ada iktibar dan hikmah yang sewajarnya diinsafi.

AL-FATIHAH.

No comments: