Tuesday, October 4, 2011

PMR & UPKK

Sekarang adalah musim peperiksaan peringkat kebangsaan dan negeri. Dalam jarak masa sebulan ini telah berlangsungnya UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) di sekolah rendah kebangsaan, diikuti pula PSRA (Penilaian Sijil Rendah Agama) di sekolah agama. Kedua-duanya untuk pelajar Tahun/Darjah Enam.

Mulai semalam pula bermulanya ujian bertulis UPKK (Ujian Penilaian Kelas Kafa) bagi pelajar Darjah 5 sekolah agama yang bakal berakhir pada hujung minggu ini. Dalam keluarga kami, Nur Solehah yang bersekolah di KAFA (Integrasi) Masjid Al-Ridhuan sedang menghadapinya.

Manakala di sekolah menengah pula, calon-calon PMR (Penilaian Menengah Rendah) sedang bertungkus lumus menghadapinya termasuklah anak sulung kami, Muhd Izzuddin.

Beberapa minggu lagi, Peperiksaan Akhir Tahun pula akan menyusul.

Sebagai ibu bapa, kami sentiasa mendoakan moga Izzuddin dan Solehah dapat melaluinya penuh tabah dan berusaha sebaiknya. Begitu juga kepada Hanisah dan Imran. Paling utama, sentiasa ingat kepada Allah SWT.

Terus terang, kami tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk mereka mengecapi kejayaan cemerlang. Kami memahami situasi yang mereka hadapi kerana baru tahun ini mereka memasuki sistem persekolahan di tanah air setelah bertahun-tahun terbiasa dengan sistem pendidikan di Australia.

Pesan kami, berusahalah setakat yang mampu. Malah kami tidak memberati mereka dengan kelas-kelas tambahan. Buat masa ini cukuplah dengan apa yang diperolehi di sekolah. Apatah lagi pagi petang bersekolah, gunakanlah waktu malam untuk mengulangkaji pelajaran dan beristirehat. Itulah juga yang kami pelajari dari sistem pendidikan di Australia.

Dari pemerhatian kami, AlhamduliLlah keempat-empat anak kami menunjukkan peningkatan yang baik dalam pelajaran dan penguasaan ilmu yang dicurahkan. Sebarang kemusykilan sentiasa diajukan kepada kami untuk diselesaikan.

Moga mereka mampu meraih kejayaan demi kejayaan, di dunia dan juga di akhirat. Ameen.

No comments: