Tuesday, September 6, 2011

Puasa Penuh

Ketika bulan Ramadhan, anak-anak sering ditanya oleh sesiapa yang ditemui, "Puasa tak hari ni?" Lebih-lebih lagi anak-anak tersebut di peringkat usia sekolah rendah.

Begitu juga setelah masuknya bulan Syawal. Soalan "Berapa hari puasa Ramadhan?" atau "Berapa hari tinggal puasa?" dan juga "Penuh tak puasa sebulan?" sering menjadi bual bicara kepada anak-anak. Walau apa pun jawabannya, selalunya diikuti dengan kata-kata semangat dan pujian. AlhamduliLlah, satu kaedah mendidik, secara saikologinya baik untuk anak-anak.

Bagi kami sekeluarga, puasa tahun ini mencatat rekod "puasa penuh". Dari ibu-ayah sehinggalah keempat-empat orang anak semuanya dapat menghabiskan puasa sebulan Ramadhan tanpa meninggalkannya barang separuh hari. AlhamduliLlah, moga ianya diterima dan diredhai oleh Allah SWT.

Bagi anak-anak yang berusia lebih 10 tahun seperti Solehah (11 tahun), Hanisah (12) dan Izzuddin (15), sebulan puasa tiada masalahnya. Pada tahun-tahun sebelum ini mereka telah pun biasa berpuasa walaupun di persekitaran negara asing. Bukan sahaja puasa di bulan Ramadhan tetapi juga puasa-puasa sunat seperti Isnin Khamis, enam hari Syawal, Rejab, Syaaban dan sebagainya. Rajinnya mereka mengalahkan ibu dan ayah.

Paling seronok apabila melihat kekuatan semangat dan iman pada anak bongsu kami, Imran yang berusia 7 tahun. Tahun ini adalah percubaan pertama baginya untuk berpuasa. Ketika di Australia, Imran tidak pernah berpuasa kerana suasana tidak mengizinkan. Malah puasa sunat sebelum Ramadhan pun tidak pernah dibuatnya. Jadi kami tidak mengharapkannya dapat menghabiskan puasa hariannya. Lebih-lebih lagi di hari-hari terawal bulan Ramadhan.

Hari pertama berpuasa sekolah Imran bercuti. Melewati waktu tengahari, Imran telah pun mengeluh lapar dan dahaga. Soalan yang sering ditanyainya, "Lambat lagi ke waktu berbuka". Kasihan melihatnya 'melepek' di sana sini. Namun disuruh berbuka dia tak mahu. Bermacam cara dibuat untuk melekakannya. Akhirnya Imran berjaya menamatkan perjuangan puasa di hari pertama.

Hari kedua dan seterusnya tiada masalah lagi kerana Imran sibuk dengan sekolah hariannya, pagi dan petang. AlhamduliLlah, sehingga tamat bulan Ramadhan, Imran berjaya berpuasa penuh sebulan. Tahniah Imran.

Ketika ditanya pada Imran, "Apakah seronoknya bepuasa?" Jawabnya,"Seronok berbuka di masjid. Macam-macam kueh dan lauk yang ada. Senang untuk solat dan mengaji (Quran)". Begitulah rutin hariannya selepas berbuka puasa sehingga waktu solat Tarawikh.

Kini Imran dan kami sekeluarga sedang berusaha mencukupkan enam hari puasa di bulan Syawal bagi meraih keberkatan dan anugerah "setahun berpuasa" bagai yang dijanjikan oleh Allah SWT.

Ya Allah, ampunilah segala dosa kami, redhailah setiap amalan kami, permudahkanlah akan setiap urusan kami dan masukkan kami ke syurgamu melalui pintu ar-Rayyan. Begitu juga ke atas rakan kenalan yang lain. Ameen.

No comments: