Wednesday, September 7, 2011

Raya 2011

AlhamduliLlah, tahun ini kami sekeluarga beraya di tanah air tercinta. Rindunya hati pada ahli keluarga di Terengganu setelah 5 tahun berturutan kami beraya di perantauan Australia. Kenapa keluarga di Terengganu sahaja, tidak di Hulu Kelang? Jawabnya, keluarga di Hulu Kelang juga dirindui tetapi mereka pernah beraya bersama kami di Australia iaitu pada tahun pertama dan terakhir kami di sana.

Dua hari sebelum raya, kami pulang ke kampung halaman di Kg. Telok Menara, Kuala Terengganu. Dapatlah kami berbuka dan bersahur dengan keluarga di kampung. Seterusnya dapat bersalaman dan berpelukan menyambut tibanya 1 Syawal. Di samping dapat bertemu muka dengan adik beradik, anak-anak saudara, sanak saudara, jiran tetangga dan rakan taulan, paling utama dapat melepaskan rindu pada Cik dan Ayah. AlhamduliLlah.

Pagi raya kami berarak berjalan ke surau kampung yang terletak tidak jauh dari rumah Cik-Ayah untuk bersolat sunat Eidil Fitri. Pada setiap kali raya, tumpuan utama kami adalah rumah-rumah saudara terdekat terutamanya emak saudara, bapa saudara, sepupu dan jiran tetangga bersebelahan rumah. Diikuti rakan karib dan kenalan lama dan baru lebih-lebih lagi yang telahpun berusia.

AlhamduliLlah, sasaran kunjungan raya kami di Terengganu hampir 100% menepati perancangan. Rumah emak dan bapa saudara sebelah Cik seramai 5 orang habis kesemuanya pada hari pertama termasuk rumah sepupu dan juga rumah Tok Su, emak saudara kepada Cik. Ayah pula anak tunggal dalam keluarga, jadi tiada emak dan bapa saudara kecuali beberapa orang sepupu dan saudaranya yang tinggal di kampung berdekatan. AlhamduliLlah segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT.

Beberapa kenalan lama dan baru sempat juga kami ziarahi, antaranya Mak Usu di Tanjung; ibu angkat kepada almarhumah Mak Cik Rokiah, kenalan kami di Melbourne. Juga Cik Da-Cikgu Mansor di Kg. Tok Kaya yang menjadi ibu angkat Laili ketika bekerja di Hospital Kuala Terengganu dahulu; Rohana-Ustaz Mustaffa di Kg. Losong, rakan karib Laili sejak di zaman persekolahan lagi dan juga Dr. Siti Aminah sekeluarga di Batu Burok yang kami kenali ketika sama-sama berkampung di Dandenong, Australia.

Lebih menyeronokkan lagi apabila mendapat undangan Majlis Kesyukuran (Perkahwinan) dari beberapa orang jiran sekampung. Menariknya kerana dapat menikmati hidangan nasi dan gulai kawah yang amat digemari dan dirindui sejak sekian lama. Gulai kawah Terengganu sememangnya tiada tandingannya, apatah lagi hasil 'air tangan' orang kampung. Sedapnya tidak terperi.

Bagi anak-anak pula, mereka seronok kerana mendapat laba duit raya. Seronoknya mereka sekadar menerimanya. Jika tidak memberi pun mereka tak kisah. Mereka sedia maklum, beraya bukan kerana duit raya tetapi kerana ukhwah sesama insan.

Kesemua duit raya yang ada diserahkan kepada ibu ayah untuk diuruskan. Mereka tahu dan sedar, duit tersebut akan dimasukkan ke akaun simpanan mereka di Tabung Haji. Sesuatu yang lumrah sejak mereka kecil lagi. Sejumlah kecilnya pula akan diserahkan kepada mereka untuk kegunaan harian atau keperluan mendesak.

Hampir seminggu di kampung, kami bertolak pulang ke Hulu Kelang pada pagi Sabtunya bersama kenangan nan indah. Bergerak dari rumah sekitar jam 9:30 pagi, perjalanan lancar melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT) separuh siap dari Ajil hingga ke Bukit Besi tetapi mengalami perjalanan yang amat perlahan; lebih 2 jam (biasanya 1 jam) dari Bukit Besi ke LPT Jabor. AlhamduliLlah, kami selamat tiba di Hulu Kelang kira-kira jam 4:00 petang.

Kini hampir saban minggu ada sahaja undangan ke rumah terbuka. Di samping itu rumah-rumah saudara mara sebelah Emak-Abah yang ramai tinggal di Lembah Kelang pun perlu juga dikunjungi. Demikianlah adanya setiap kali tibanya musim perayaan Eidil Fitri. Raya di tahun ini kembali sibuk seperti 5 tahun yang lalu.

No comments: