Thursday, August 25, 2011

Pengajian Bersanad: Minhajul 'Abidin

Sepanjang Ramadhan ini banyak sekali didapati majlis-majlis ilmu yang diadakan di serata tempat terutamanya di masjid/surau/mussolla termasuklah di tempat-tempat kerja. Betapa luasnya peluang kita untuk menimba ilmu pengetahuan keagamaan sebagai bekalan hidup di dunia dan di akhirat. Tiada alasan untuk tidak menghadirinya.

Kebanyakan daripada majlis ilmu berkenaan lebih menjurus kearah meningkatkan kualiti ibadat-ibadat Ramadhan. Elok sekali kerana Ramadhan hanya setahun sekali, mungkin banyak perkara yang ingat-ingat lupa, sekaligus menjadi pemangkin dalam beribadah. Insya Allah.

Di sesetengah tempat pula mengadakan majlis ilmu Pengajian Kitab Bersanad (menadah kitab tulisan para ulama muktabar). Salah satu yang sempat saya ikuti bertempat di Surau Al-Mustaqim di Lembah Keramat, Hulu Kelang yang membicarakan kitab tasauf karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali iaitu Kitab Minhajul 'Abidin Ila Jannah Rabbil 'Alamin. Syarahannya telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Zulkifli Muhd Suhaimi, Mudir Pondok Sg. Dedap, Kedah. Sesi pengajiannya berlangsung pada setiap pagi Isnin-Jumaat, bermula sejak awal Ramadhan lagi dan telah tamat beberapa hari lalu.

Umumnya Kitab Minhajul 'Abidin ini membicarakan tentang halangan-halangan ('aqabah) yang perlu ditempuhi dalam proses penyucian hati untuk mencapai cinta nan abadi lagi hakiki kepada Allah SWT. Pengajian kami hanya tertumpu kepada Bab Pengenalan/Pendahuluan sahaja yang membicarakan secara ringkas setiap halangan dalam beribadah. Bermula dengan 'Aqabatul 'Ilmu, diikuti 'Aqabatul Taubat, 'Aqabatul 'Awaaiq (rintangan), 'Aqabatul 'Awaridh (penghadang), 'Aqabatul Bawa'ith (dorongan: berharap dan rasa takut), 'Aqabatul Qawadih (keaiban: riya' dan 'ujud) dan paling akhir 'Aqabatul Hamdi Wal Syukri (pujian dan kesyukuran).

Perincian bagi setiap 'aqabah ini pula terdapat di setiap bab berikutnya. Yang ini perlukan masa yang lebih panjang untuk mengaji.

AlhamduliLlah, syarahan dan huraian Al-Fadhil Ustaz amat menarik sekali, diselitkan dengan pelbagai kiasan, bidalan dan kisah-kisah tauladan bagi memberi kefahaman yang lebih mendalam. Tutur kata yang diluahkan amat terkesan di hati, sekaligus menghadirkan rasa kedaifan diri sebagai hamba Allah yang amat banyak noda dan dosa yang bernoktah di hati.

Di akhir sesi pengajian, setiap anak murid telah ditauliahkan oleh Al-Fadhil Ustaz, simbolik penyerahan ilmu yang bersanadkan kepada Al-Imam Al-Ghazali untuk diamalkan bagi mencapai redha Illahi.

JazakaLlahu khairan kathiro kepada Al-Fadhil Ustaz Zulkifli Muhd Suhaimi dan juga Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali atas kalungan mutiara ilmu yang tidak terhingga nilainya itu. Moga semuanya dirahmati Allah SWT.

Ameen Ya Rabbal 'alameen.

No comments: