Friday, August 12, 2011

Harapan Ramadhan

Salam untuk semua. Apa khabar dengan puasa dan ibadah kita di bulan Ramadhan nan penuh barakah ini? Di manakah tingkatan puasa kita?

1. Golongan awam - sekadar lapar dan dahaga.

2. Golongan khawas - terkawal pahala puasanya

3. Golongan khawas al-khawas - hanya mengharapkan redha Allah
Ingatlah ganjaran dari Allah SWT amat mewah sekali.
Sabda RasuluLlah SAW, "Setiap amalan anak Adam itu dilipatgandakan satu kebajikan dengan 10 sehingga 700 kali ganda. Lalu Allah berfirman, "Kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu dan Aku akan membalasnya".
RasuluLlah SAW bersabda,"Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan (maghfirah) dan akhirnya pembebasan daripada api neraka" (Riwayat Ibn Khuzaimah).
Sehingga hari ini kita telah pun melewati 10 hari yang pertama yakni mengejar rahmat Allah SWT. Kini kita berada di fasa kedua, 10 hari pertengahan yang ditawarkan pengampunanNya. Seterusnya paling diharapkan pada 10 hari terakhir di mana terdapat Lailatul Qadr dengan harapan diharamkan kita memasuki neraka.
Namun, amat diyakini, rahmat Allah belum berakhir, pengampunannya bukan baru bermula dan pembebasan api neraka bukannya belum tiba. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun dan Maha Berkuasa, setiap saat dan ketika rahmatNya sentiasa dilimpahi, ampunanNya sentiasa terbuka luas dan syurgaNya sentiasa menanti-nanti penghuninya.
Marilah kita sama-sama berusaha memperelokkan ibadah puasa dan lain-lain ibadah di sepanjang Ramadhan yang berbaki ini. Moga kita dirahmati Allah SWT.
Ya Allah, kurniakanlah kami rahmatMu, ampunilah akan segala dosa kami dan hindarilah kami dari azab kubur dan azab api nerakaMu.
Ya Allah, redhailah setiap amalan kami kerana tanpa redhaMU maka rugilah segala usaha kebajikan kami.
Ameen.. ameen.. ameen.. Ya Rabbal 'alameen.

No comments: