Sunday, August 21, 2011

Travelog Kehidupan: Menghadapi Ujian

Dugaan dan ujian adalah resam kehidupan. Kecil mahupun besar bergantung kepada penerimaan dan keupayaan seseorang menghadapinya. Yang pasti ujian Allah itu ada.

Ramai yang menggangap kesedihan, kehilangan dan kegagalan itulah ujian hidup. Tidak ramai yang meletakkan setiap kesukaan, keseronokan dan kejayaan sebagai satu ujian daripadaNya. Maka tidak menghairankanlah, ramai yang mengingati Allah hanya ketika ditimpa musibah tetapi melupakan Allah ketika dianugerahkan ni'mat. NauzubiLlah, moga kita dijauhiNya. Ameen.

Demikianlah inti pati utama peringatan yang telah disampaikan oleh Prof. Dr. Hj. Muhd Kamil Ibrahim ketika bertazkirah di Masjid Al-Ridhuan, Hulu Kelang pada petang hujung minggu baru-baru ini.

Penyampaian Prof. dengan nada bersahaja dan mudah difahami sambil menyentuh detik-detik kehidupan setiap insan mampu membuat kita memuhasabah diri sendiri. Di manakah tahap keimanan kita terhadap Allah SWT yang kita agung-agungkan dalam bicara tetapi tidak dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

Prof. Kamil juga menyentuh soal ujian-ujian yang perlu dihadapi jika menginginkan Lailatul Qadar di sepuluh akhir Ramadhan ini. Para jemaah diingatkan, usah dikisahkan apakah tanda-tanda datangnya 'malam penuh kemuliaan tidak terperi' itu. Paling utama istiqamahkan diri dalam melakukan ibadat kepadaNya. Mulakan setiap malam dengan berbuka di masjid, solat berjemaah Maghrib-Isyak-Tarawikh-Witir-Subuh tanpa meninggalkannya. Bangunlah di sepertiga malam untuk bermunajat dan mengabdikan diri kepadaNya. Insya Allah, Lailatul Qadar akan diperolehi tanpa kita sedari.

AlhamduliLlah, sambutan para jemaah amat memberangsangkan sekali. Seusai bertazkirah, Prof. Kamil dan isterinya, Pn. Raudzah Roslan dikerumuni para peminatnya untuk mendapatkan tandatangan pada buku-buku tulisan mereka. Tanda kenangan sebelum mereka sekeluarga berhijrah ke Madinah selepas Eid Fitri nanti. AlhamduliLlah, tidak disangka-sangka jualan buku-buku mereka amat laris sekali.

Jutaan terima kasih kepada Prof. Kamil dan Pn. Roza sudi hadir ke Masjid Al-Ridhuan, seterusnya bersama-saama berbuka puasa di masjid.

Moga Prof. sekeluarga sentiasa dilimpahi rahmat oleh Allah SWT dan dikurniakan kekuatan untuk terus berdakwah fiisabiliLlah. Walau di mana bumi dipijak, disitulah langit dijunjung. Ameen,

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya mengenali Prof. Kamil yang mudah mesra hanya melalui blog peribadinya, Kehidupan Ringkas Tapi Signifikan. Beliau amat rajin menulis. Setiap hari pasti ada sahaja isu-isu yang digarapkan dalam bahasa yang mudah difahami, disulami nasihat dan peringatan untuk difikirkan oleh para pengunjung blognya.

Usaha untuk mendapatkan slot Tazkirah Selepas Asar ternyata dipermudahkan Allah SWT. Dalam kesibukan beliau menguruskan persaraannya dari UiTM, berpindah sementara dari Segamat ke Shah Alam dan bersiap-siap untuk berhijrah ke Madinah, dengan mudah sahaja beliau menerima undangan untuk berceramah, asal sahaja tidak bertembung dengan lain-lain program yang telah diatur. Terima kasih Prof.

No comments: