Tuesday, August 23, 2011

Kemeriahan Ramadhan

Kemeriahan adalah suatu yang subjektif. Bergantung kepada pandangan/ perspektif masing-masing. Jika diukur secara pandangan mata kasar maka apa yang terpampang di hadapan mata itulah nilaian. Begitu juga sebaliknya jika dipandang melalui mata hati.

Bazaar Ramadhan

Ramai yang menganggap, tanpanya hilanglah seri Ramadhan. Inilah syurga makanan. Saban petang berpusu-pusu pengunjungnya. Sebilangannya amat mewah berbelanja hingga terbuang begitu sahaja, kecundang dek nafsu.

Dahulu kami pun begitu. Namun untuk tahun ini, sehinggalah ke hari ini tidak pernah sekali pun kami sekeluarga menjejakkan kaki ke Bazaar Ramadhan. Entahlah tiada rasa keinginan langsung. Apa yang ada itulah yang dimakan. Bagi yang lelaki, setiap petang kami berbuka di masjid. Kemeriahannya lebih terasa.

Promosi Raya

Sebelum raya lagi ianya telah bermula. Apatah lagi menjelang hari raya. Bagi sesetengah orang, kelengkapan baru seperti kerusi-meja, sofa, langsir, baju raya dan bermacam lagi sentiasa dalam igauan. Katanya, inilah masanya hendak bergaya. Itu belum masuk bab persediaan juadah raya. Adakalanya kegembiraan menyambut raya menenggelamkan kesedihan untuk berpisah dengan Ramadhan.

Bagi kami, seperti selalunya tidak pernah kisah dengan perkara seumpamanya. Baju raya pun tidak dibeli/ditempah, pakai sahaja pakaian tahun-tahun sebelumnya. Barangan rumah pula hanya ditukar baru jika rosaknya tidak boleh lagi diperbaiki/ tidak menguntungkan. Itupun tidak menunggu musim raya.

Imarah Masjid

Bagi kami, inilah keseronokan/ kemeriahan yang telah hilang setelah 5 kali Ramadhan berturutan tahun kami di luar negara. AlhamduliLlah, tahun ini kami bertemu dengannya kembali. Berbuka puasa, bertadarus/bertilawah Quran, solat berjemaah, solat tarawikh-witir, beriktikaf, menghadiri majlis ilmu dan berqiamulail antara yang dapat dilakukan. Rahmat dan redha Allah diharapkan.

Dalam banyak hal, kami amat seronok melihat hampir setiap masjid/surau mengadakan majlis ilmu. Kuliah Subuh, Kuliah Dhuha, Tazkirah Zohor, Rauhah selepas Asar, Tazkirah Witir dan juga pelbagai program keagamaan di hujung minggu. Tepuk dada tanyalah iman.

Cuma sedihnya, di akhir Ramadhan ini saf solat berjemaah semakin pendek. Namun masih lagi ramai jemaahnya berbanding sebelum Ramadhan. Apakah kemeriahan seumpamanya akan terus kekal apabila berakhirnya Ramadhan? Tidak perlulah mengata orang, lihatlah pada diri kita sendiri. Moga-moga kita terus istiqamah dalam berjemaah. Ameen.

Umumnya masih banyak lagi kemeriahan yang terhasil daripada Ramadhan. Walau apa pun, sewajarnya ia berlandaskan kepada acuan/ tuntutan Islam yang syumul. Paling utama, usah dilupakan untuk meraih sebanyak-banyaknya keberkatan di bulan penuh barakah ini. Insya Allah darinya akan lahir rasa bersyukur dengan apa yang ada, sekaligus dapat membersihkan jiwa kita. Itulah yang diharapkan sebagai seorang insan yang bergelar hamba Allah.

No comments: