Wednesday, August 17, 2011

Ramadhan Di Perantauan

AlhamduliLlah, setinggi-tinggi kesyukuran untuk Allah SWT dipertemukan kita dengan Ramadhan pada tahun ini. Seterusnya masih berkeupayaan mengimarahkannya. Betapa besarnya rahmat Allah.

AlhamduliLlah, pada tahun ini kami sekeluarga dapat berRamadhan di tanah air tercinta. Sebelum ini, 5 kali Ramadhan berturutan kami laluinya di perantauan Australia. Dua suasana yang amat jauh bezanya.

Ketika di sana, setiap kali tibanya Ramadhan, pasti hati digamit kerinduan. Bukan sahaja teringatkan keluarga tetapi juga suasana Ramadhan di tanah air yang telah sebati di jiwa. Walaupun begitu, kami amat menghargai setiap detik dan pengalaman yang dilalui di perantauan. Banyak hikmah dan iktibarnya.

Berpuasa di musim sejuk/musim bunga amat menyeronokkan. Siangnya pendek dan kurang terasa lapar mahupun dahaga. Dugaan pandangan (mata) pun kurang kerana hampir semua orang (terutama wanita) berpakaian lengkap dari atas hingga ke bawah berbanding musim lain yang amat menjolok mata.

Malamnya sejuk sedikit. Kami lebih banyak masa di rumah; berbuka puasa, bertadarus Al-Quran dan bersolat jemaah di rumah bersama isteri dan anak-anak. Segalanya mengikut acuan sebagaimana di tanah air.

Di kejiranan kami majoriti umat Islamnya dari keturunan Turki bermazhab Hanafi. Amalan puasanya sama sahaja, cuma solat tarawikh-witirnya sedikit berbeza. Dikerjakan 23 rakaat; 4 rakaat 1 salam, diselangi salawat Nabi yang berbeza dari amalan di Malaysia. Ringkas tetapi menusuk kalbu.

Komuniti Melayu berdekatan rumah kami adalah dalam 20 keluarga, dikenali Warga Kg. Dandy, sempena nama Dandenong di mana kami tinggal. Kebanyakannya keluarga pelajar di samping beberapa keluarga yang berkahwin dan bermastautin di sana. Walaupun jauh dari tanah air, budaya bertukar-tukar juadah berbuka tetap diamalkan.

Seminggu sekali pula kami berkumpul di rumah-rumah tertentu, sama-sama berbuka puasa dan bersolat jemaah Maghrib-Isyak-Tarawikh-Witir.

Kemeriahan Bazaar Ramadhan di tanah air adalah antara yang dirindui oleh setiap anak rantau di luar negara. Di mana terdapat ramai kelompok Melayu, maka akan adalah Bazaar Ramadhan. Adakalanya diadakan di laman Rumah Malaysia (MSD) di Melbourne. Bezanya bazaar berkenaan diadakan hanya di hujung minggu kerana rata-rata penjualnya dari kalangan para pelajar/pekerja.

Namun kemeriahannya tetap ada. Inilah saatnya mudah ditemui makanan tradisional tempatan. Kami pun turut serta berjual dendeng; sejenis daging ketuk yang diperap kicap, digoreng dan digaul dengan sambal. Ianya tahan lama, sedapnya hingga menjilat jari. Itu kata para penggemarnya...8)

No comments: