Monday, August 22, 2011

Mendambai Lailatul Qadar

Sekarang kita berada di 10 terakhir Ramadhan. Setiap malamnya penuh barakah sekaligus menguji tahap keimanan dan ketaqwaan kita kepada Al-Khaliq. Di antara malam-malam tersebut, lebih khusus lagi pada malam-malam ganjil; akan muncul satu malam kemuliaan yang lebih baik daripada seribu bulan. Itulah Lailatul Qadar.

Allah SWT menegaskannya dalam surah Al-Qadr, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sampai terbit fajar."

Bagi yang beriman dengannya pasti amat mengimpikan malam tersebut. Siapa yang tidak mahukan kelebihan pengabdiaan diri kepada Allah SWT mengatasi 83 tahun 4 bulan dengan hanya satu malam mendekatkan diri kepadaNya.

Ramai yang bertanyakan apakah tanda-tandanya Lailatul Qadar itu? Maka banyak cerita-cerita yang timbul. Sejak kecil lagi kita sering dikatakan tandanya pokok-pokok akan sujud ke tanah dan air akan menjadi beku. Tidak dinafikan ada kebenarannya tetapi ianya khusus bagi yang bertaraf wali Allah yang mempunyai karamah. Bagi kita yang bertaraf 'wali nikah' ini usahlah mengharapkan semua tanda-tanda tersebut barulah ingin beribadah malam.

Cukuplah sekadar kita meyakini janji-janji Allah itu. Selebihnya bertindaklah untuk mengimarahkan setiap malam-malam terakhir tersebut dengan mempertingkatkan amal ibadah kita kepadaNya.

Kaedah terbaik adalah dengan mencontohi RasuluLlah SAW. Baginda beribadah sepanjang malam, beriktikaf di masjid dan menjarakkan dirinya daripada isteri-isterinya.

Saidatina 'Aisyah r.a. pernah bertanyakan RasuluLlah SAW,"Kiranya aku mengetahui datangnya Lailatul Qadar, apakah yang perlu aku buat? Jawab Baginda SAW,"Berdoalah, Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan Engkau suka mengampuni, maka ampunilah akan daku".

Sesungguhnya kasih sayang dan rahmat Allah amat luas untuk hamba-hambaNya. Dengan sisa-sisa hari dan malam yang masih ada ini, marilah kita sama-sama berusaha menambah baikkan lagi amal ibadah kita dengan harapan ianya diredhai oleh Allah SWT dan tergolong dari kalangan mereka yang mendapat kelebihan dari malam kemuliaan yang dijanjikan itu.

Ameen... Ameen... Ameen... Ya Rabbal 'alameen.

No comments: