Monday, June 27, 2011

Musim Sukan

Nampaknya seminggu dua ini kebanyakan sekolah di Malaysia ini, rendah dan menengah sibuk dengan pelbagai acara sukan di sekolah masing-masing. Hampir setiap hari ada sahaja latihan di padang. Cikgu-cikgu pun turut sama kepenatan. Penat di kelas dan penat di padang. Murid-murid/ para pelajar pun samalah.
Seminggu yang lepas, setiap ibu bapa telahpun menerima perkhabaran acara sukan sekolah untuk 2 hujung minggu berturut-turut. Minggu ini padang sekolah meriah dengan acara trek/ balapan dan padang. Minggu hadapan pula pada 2/7/2011 Program Larian Serentak 1Murid 1Sukan (1M1S) 1Malaysia yang bakal direkodkan ke dalam The Malaysia Book of Records. Biarkanlah... apa yang baik dan menyihatkan perlu disokong.
Semalam, Izzuddin berserta sepupu-sepupunya, Karimah dan Ainul menyertai acara pembukaan Kejohanan Balapan dan Padang Tahunan SMK Lembah Keramat bertempat di padang sekolah. Mereka cuma masuk pembarisan sahaja mewakili Badan Beruniform dan Rumah Sukan. Tiada acara sukan yang disertai.
Hari ini pula Sukan Tahunan SK Hulu Kelang, juga di padang sekolah. Imran di Tahun 1 masuk acara Sukaneka (khusus untuk Pra Sekolah - Tahun 2), manakala Solehah di Tahun 5 menyertai acara trek, larian berganti-ganti 4 x 200m. Tahniah, kedua-duanya memenangi pingat - emas dan gangsa. AlhamduliLlah, jika tidak nanti ada yang terkilan pula.
Demi untuk anak-anak, kami berusaha menghadirkan diri untuk menyaksikan acara yang disertai, walaupun sekadar pembarisan. Sekurang-kurang sebagai dorongan dan sokongan moral untuk mereka atas penat-lelah mereka selama ini. Bagi kami, walaupun tampak kecil sahaja tetapi kesannya amat besar untuk anak-anak. Tanpa disedari mereka akan terasa dihargai, sekaligus dapat melahirkan rasa hormat terhadap ibu bapa. Insya Allah.
Dan esok semuanya tidak ke sekolah. Semuanya bercuti.

No comments: