Monday, June 13, 2011

Terengganu Nelang

Tidak terlewat rasanya untuk saya ungkapkan ucapan TAHNIAH untuk pasukan negeri tumpah darahku, Terengganu. Malam kelmarin (Sabtu malam Ahad), pasukan bolasepak Terengganu berjaya merangkul Piala FA mengatasi tetangga Kelantan dengan 2-1.
Sebenarnya saya bukannya peminat bola sepak yang fanatik. Setakat ambil tahu sahaja. Untuk ke stadium, setakat ini masih belum sampai serunya. Jika ada siaran langsung di televisyen, lebih baik terconggok di depan kaca televisyen sahaja. Itupun bergantung pada mood juga.
Samalah keadaannya ketika perlawanan akhir Piala FA 2011 ini. Walaupun melibatkan pasukan negeri sendiri dan diadakan di Kuala Lumpur, saya lebih suka menontonnya di rumah.
Jika dibandingkan saya dengan anak sulung, Izzuddin, minat Iddin lebih tebal. Semangat patriotiknya juga lebih hebat. Dalam diam Iddin menyokong pasukan Terengganu walaupun Iddin orang Selangor. Mungkin kerana ayahnya orang Terengganu. Tidak tahulah ke mana sokongan Iddin jika Terengganu menentang Selangor.
Ketika perlawanan hanya tinggal beberapa minit lagi dan Kelantan sedang mendahului 1-0, saya beredar meninggalkan televisyen. Nampaknya tiada harapan untuk Terengganu menyamai kedudukan. Cepat sekali berputus asa. Tidak sanggup menerima kekalahan. Namun siapa sangka, bola tandukan pemain Kelantan, Daudsu tersasar ke gawang gol sendiri. Sekaligus menyamakan kedudukan. Tanpa disangka, masa tambahan membuahkan kejayaan manis bagi Terengganu dengan kelebihan satu gol hasil jaringan wira Terengganu, Nordin Alias. Tahniah Terengganu. Semangat juang kalian amat hebat dan tidak mudah menyerah kalah.
Lebih manis lagi, semalam pula Terengganu berjaya mengungguli Sukan Sukma XIV sebagai Juara Keseluruhan dengan 30 pingat emas, 8 perak dan 12 gangsa. Tahniah juga untuk skuad Sukma Terengganu.
Terengganu Nelang, Terengganu Menang.

No comments: