Thursday, June 16, 2011

Gerhana Bulan

Hari ini 14 Rejab. Menurut kelaziman hukum alam ciptaan Allah SWT, bulan bakal mengambang penuh. Namun kekuasaan dan kebesaran Allah SWT mengatasi kelazimannya. Awal pagi tadi cakerawala mengalami gerhana bulan penuh.

Melewati jam 1:20 pagi, bulan mulai terlindung. Sekitar jam 3:20 pagi alam mulai gelap gelita sehinggalah jam 5:00 pagi. Kemuncaknya dikatakan sekitar jam 4:15 pagi. Seterusnya bulan kembali penuh menjelang terbitnya matahari pagi. Begitulah kronologi yang dimaklumkan secara tidak rasmi.

Berita tentang gerhana bulan ini saya ketahui pada awal minggu lalu. Bagi yang mengikuti perkembangannya secara dekat pasti mengetahui terlebih awal lagi. Tidak kisahlah. Yang penting adalah pengisiannya.

Adalah diyakini bahawa kejadian gerhana, samaada gerhana bulan mahupun matahari adalah suatu ketentuan daripada Allah SWT sepertimana dijadikan pertukaran siang kepada malam dan sebaliknya. Tiada sebarang kaitan dengan kepercayaan khurafat. Malah dikuatkan lagi dengan sabda-sabda dari RasuluLlah SWT yang menganjurkan agar mengerjakan solat dan berdoa apabila berlakunya gerhana.

Pagi tadi, kira-kira jam 2:20 pagi, ketika menjenguk di jendela, kelihatan separuh bulan telahpun berbayang hitam. Namun ketika berjalan ke masjid sejam selepasnya, langsung tiada kelihatan bulan di langit. Langit kelam dilitupi awan. Akan tetapi persekitaran tiada kesannya. Lampu neon terang benderang. Ianya berterusan sehinggalah ke pagi.

Di masjid, tidak ramai jemaah yang datang. Jemaah dewasa tidak sampai pun sepuluh orang, selebihnya adalah para pelajar Maahad Tahfiz Masjid Al-Ridhuan yang terletak bersebelahannya. Mungkin tiada promosi atau pengumuman khusus yang dilakukan. Mungkin juga cabaran dinihari mengugah kekuatan.

Buat pertama kalinya saya berpeluang menunaikan solat gerhana bulan. AlhamduliLlah, dikurniakan sedikit kekuatan berbanding beberapa gerhana yang dilalui sebelum ini. Solatnya dua rakaat satu salam - setiap rakaat dua qiam, dua Fatihah, dua rukuk dan dua sujud. Ianya dipimpin oleh pelajar Tahfiz sendiri. Diikuti dengan khutbah pendek selepasnya. Satu pengalaman yang amat bermakna sekali.

Terasa betapa besar dan hebatnya kekuasaan Allah SWT serta betapa kerdilnya diri ini.

"Ya Allah ampunilah segala dosa dan kesalahan kami. Jadikanlah kami di kalangan hamba-hambaMu yang sentiasa bersyukur. Ameen".

No comments: