Wednesday, June 15, 2011

Sarapan Nasi

Telah pun 3 hari sesi persekolahan Penggal III/Semester 2 bermula. Anak-anak kembali menyarung pakaian seragam sekolah. Berpenat-lelah pagi dan petang menimba ilmu pengetahuan. Malamnya pula bersengkang mata menghadap buku dan projek sekolah. Semangat dan kecekalan mereka amat dikagumi. Tahniah dan terima kasih anak-anak.

Seusai solat Subuh berjemaah, mereka terus menyiapkan diri. Ibu dan ayah pula sibuk di dapur. Biasanya mereka bersarapan nasi putih berlaukkan hidangan malamnya. Jika tidak pun berlaukkan telur goreng bilis/ telur dadar. Adakalanya nasi goreng atau pun nasi lemak.

Anak-anak sememangnya telah dibiasakan bersarapan dengan makanan berat sejak di Australia lagi. Sekurang-kurangnya mereka dapat bertahan sehingga pulang dari sekolah. Sementelahan pula waktu persekolahan harian mereka ketika di sana sehingga jam 3:30 petang. Waktu makan mereka ketika rehat pagi dan tengahari agak pendek, tidak sempat untuk makan nasi berlauk. Rakan-rakan Aussie mereka pula selalunya berbekalkan roti/salad/buah-buahan sahaja. Mereka juga begitu.

Sehingga kini ianya masih diikuti. Berbelanja di kantin bukannya pilihan utama. Mereka lebih suka membawa bekal dari rumah. Kata mereka, "Buang masa berbaris panjang". Namun duit belanja seringgit dua sentiasa dibawa, kot-kot teringin merasa kueh-mueh dan minuman yang dihajati.

AlhamduliLlah, amalan seumpamanya amat menjimatkan. Banyak manafaatnya.

No comments: