Thursday, June 23, 2011

Jalan2 KT : Taman Tamadun Islam

Ketika di Kuala Terengganu baru-baru ini, kami sekeluarga juga sempat berkunjung ke Taman Tamadun Islam (TTI) yang terletak di Pulau Wan Man. Tidak jauh dari Muzium Negeri di Losong Panglima Perang.

TTI adalah sebuah Taman Tema dengan kos pembinaan kira-kira RM 249.3 juta. Ianya mula dibina pada tahun 2005 dan dibuka secara rasminya pada awal Februari, 2008. Terdapat lebih 22 buah monumen di dalamnya yang mengenengahkan keunggulan senibina warisan Islam dari seluruh pelusuk dunia.

Masjid Kristal yang terletak bersebelahannya menjadi mercu tanda utama bagi TTI ini. Di masjid inilah kami menunaikan solat Zohor sebelum bertolak pulang di sebelah petangnya.

Melangkah masuk ke dalam taman yang berkeluasan 22.3 hektar ini, para pengunjung mempunyai pilihan samada berjalan kaki ataupun menaiki pelbagai kenderaan yang disediakan dengan bayaran tertentu. Ada basikal, tram dan juga buggy. Pilihan kami adalah berjalan kaki sahaja. Lebih bebas dan memudahkan tanpa terikat dengan masa dan pergerakan kenderaan. Penerangan setiap monumen pula tertera di setiap lokasi. Begitu juga dari tayangan video dan apa yang dipamirkan di muzium di beberapa lokasi tertentu.

Setiap monumen masjid/kubu amat menarik sekali. Berwarna-warni berdasarkan warna asalnya. Masing-masing dengan konsepnya tersendiri, antaranya Masjid Badshahi, Pakistan; Masjid Sheikh Lutfallah, Iran; Aleppo Citadel, Syria; Masjid Nabawi, Madinah; Masjidil Haram, Mekah; Al-Hambra, Sepanyol; Menara Kalyan, Uzbekistan; Masjid Kul Sharif, Rusia; Masjid Sultan, Singapura dan banyak lagi.

Ramai orang beranggapan saiz setiap monumen adalah besar dan boleh dimasuki. Sebenarnya tidak. Ianya hanya replika sahaja. Walaupun terdapat beberapa masjid yang boleh dimasuki tetapi ruangan dalamannya hanyalah bilik video dan juga muzium, antaranya Masjid Negara Malaysia, Al-Hambra, Kubbah As-Sakhrah Baitul Maqdis dan Masjidil Haram yang masih diperingkat naik taraf.

Terdetik rasa kagum di hati akan kecemerlangan dan kehebatan tamadun/peradaban Islam. Islam yang berasal dari padang pasir Mekah, berkembang maju mempengaruhi dunia dengan peradabannya. Bersemarak mekar dari Afrika hingga ke Eropah dan dari India hingga ke China, termasuklah ke negara kita, Malaysia. Menariknya, peradaban ini disatukan dengan kepercayaan yang sama, diperkukuhkan lagi dengan rangkaian ribuan masjid sebagai perlambangan kesatuan ummah. Indahnya Islam.

Perlu diinsafi, segalanya tercapai dengan izin Allah SWT. Keteguhan iman, keutuhan semangat jihad dan kemuliaan peribadi/akhlak para pejuang tiada tandingannya. Hayatilah kisah kejatuhan kuasa besar dunia seperti Rom dan Parsi hasil perjuangan suci mereka. Amat jauh jika dibandingkan dengan kekuatan ummah masa kini. Tidak hairanlah mereka berjaya membina tamadun Islam yang amat mengkagumkan. SubhanaLlah.

Walaupun penerokaan kami amat memenatkan tetapi dirasakan berbaloi. Realitinya, sememangnya kami amat menyukai dan seronok apabila dapat menyinggah di mana-mana masjid, terutama ketika berjalan-jalan di tempat orang. Teringat ketika di Korea Selatan, Taiwan, Australia dan New Zealand dahulu, masjid adalah antara yang dicari. Begitu juga ketika di tanah air kita yang amat mewah dengan masjid/ surau/ mussolla.

Cuma terkilan di hati apabila melihat keindahan setiap masjid hanya pada luaran sahaja. Para jemaahnya boleh dibilang dengan jari. Kata pak imam, lebih banyak tiang dari orang. Kata-kata Ayah Teh ketika di kampung baru-baru ini lebih tersirat, katanya, "kalau nak tengok penduduk sebenar sekitar masjid, lihatlah akan jemaah solat Subuh, itulah orangnya".

Wahai rakan-rakan semua, marilah kita sama-sama berusaha untuk mengimarahkan masjid/surau di tempat kita. Jika tidak kita siapa lagi. Tiada gunanya masjid nan indah jika tiada jemaah dan tidak diimarahkan.

No comments: