Friday, June 17, 2011

Teganu Comel

Makan angin atau melancong atau pun lebih spesifik lagi berkunjung ke tempat/lokasi tumpuan pelancong adalah antara minat utama kami sekeluarga. Dulu, kini dan Insya Allah selamanya.

Ketika hampir 4 tahun di Australia, kami tidak melepaskan setiap peluang yang ada untuk menjelajah ke serata tempat yang menarik. Tidak kira dekat mahupun jauh. Berjalan kaki jaraknya mahupun terbang melintasi lautan. Banyak pengalaman dan pengetahuan yang boleh diceduk dan diambil iktibar/pengajaran daripadanya. Apatah lagi seluruh alam ini adalah milik Allah SWT. Maka setiap sesuatu ada hubungan kaitnya dengan Allah SWT. Bersyukur kepadaNya atas segala anugerahNya yang tidak terhingga nilainya. AlhamduliLlah.

Di sebalik keindahan dan keunikan di negara orang, secara peribadi saya lebih menggemari keindahan dan keunikan di negara sendiri. Tiada tolak bandingnya. Tidak dinafikan masih ada kekurangannya tetapi ianya bukan penyebab untuk menolaknya, cuma perlukan kesedaran dan keprihatinan semua orang.

Ketika membelek-belek brosur/buku/majalah pelancongan tempatan, terasa begitu teruja sekali melihat pelbagai tempat yang menarik. Bayaran masuknya pula kebanyakannya jauh lebih murah dari tempat-tempat di luar negeri. Dan Terengganu adalah antara negeri yang menjadi idaman kami untuk dijengahi.

Sebenarnya Terengganu @ Teganu adalah negeri kelahiran saya. Terengganu terkenal dengan ikon penyu dan keropok lekor serta keindahan panorama alam yang mendamaikan. Sekali pandang terus jatuh cinta berpanjangan. Sekali imbas ibarat masuk bakul angkat sendiri. Tidak salah untuk memuji negeri sendiri kerana itulah hakikatnya.

Walaupun saya berasal dari Terengganu, banyak masa saya berada di Lembah Kelang - belajar, berkerja dan kini bermastautin di Hulu Kelang, Selangor. Sesekali pulang ke kampung halaman di Terengganu, hati sentiasa digamit rindu untuk menjelajah pelosok negeri bagi menghayati keindahan flora dan fauna, keunikan budaya dan sejarah serta kepelbagaian corak dan kehidupan, berpadu nostalgia lama yang masih segar di ingatan.

Apabila pulang ke Terengganu, selalunya kami lebih sibuk bersama keluarga serta menziarahi sanak saudara. Namun di sebalik kesibukan tersebut, kami telah tetapkan setiap kali pulang ke Terengganu, sekurang-kurang satu tempat tumpuan pelancong akan kami singgahi. Bolehlah dikatakan sebagai sambil menyelam minum air atau pun serampang dua mata. Maksudnya satu hari perlu diperuntukkan untuknya.

Ketika pulang bercuti ke Terengganu sempena cuti sekolah baru-baru ini, kami sempat berkunjung ke dua tempat menarik iaitu Pantai Batu Buruk dan Taman Tamadun Islam. Tercapai juga hajat di hati.

No comments: