Saturday, June 18, 2011

Jalan2 KT : Pantai Batu Burok

Ketika pulang ke kampung di Terengganu pada cuti persekolahan baru-baru ini, kami sekeluarga berkesempatan singgah di Pantai Batu Burok. AlhamduliLlah terlaksana juga perancangan kami, balik Terengganu melancong di Terengganu.
Pantai Batu Burok yang amat tersohor sejak sekian lama ini terletak di pinggir bandar Kuala Terengganu. Sebelum sampai ke rumah Che-Ayah di Kg. Telok Menara, kami menyinggah dahulu di pantai ini. Singgah untuk melepaskan lelah setelah lebih 6 jam berada di jalanan.
Bersama kami adalah Emak, Abah dan Hadi serta Nita-Redzuan bersama anak-anak mereka, Abid dan Kaisah. Mereka semua tidur di rumah Che-Ayah sebelum berangkat ke Pasir Puteh, Kelantan pada keesokan paginya atas urusan perkahwinan anak saudara Abah, Razi Rohim.
Sebelum turun ke pantai yang amat diimpikan oleh anak-anak, kami mengisi perut yang telah berkeroncong di gerai arked yang terkenal dengan Ais Krim Goreng. Dari pemerhatian kami, lauk-pauk biasa harganya murah sahaja tetapi makanan laut bersalut tepung harganya agak mahal. Entahlah, mungkin itu harga standard, sedangkan kami tidak biasa makan di luar.
Seusai makan, kami terus ke pantai. Dahulu, pantainya dipenuhi sampah sarap, kini sedap mata memandang. Dahulu pantainya landai hingga ke gigi laut, kini menjunam di sebahagiannya akibat hakisan ombak. Dahulu persekitarannya ala kampungan, kini telah ditelan arus kemodenan. Dahulu gerai makan berderet di tepi jalan, kini telah dipindahkan ke arked. Namun para penjual layang-layang yang pelbagai bentuk dan jenis masih lagi ada seumpama dahulu.
Pantang bertemu pantai, anak-anak begitu seronok sekali. Mengorek pasir sambil membina arca tersendiri. Sebahagiannya berlari-lari di gigi air sambil mengelak hempasan ombak yang menyongsong ke pantai. Sedar-sedar kaki seluar telah kebasahan. Memahami apa yang dihajati, lampu hijau diberikan untuk mereka basahkan baju dan seluar. Apalagi, berguling bergoleklah Imran bersama Abid dan Kaisah sambil bermain ombak yang lembut menghempas pantai sambil diawasi oleh ibu dan ayah.
Melewati jam 5:00 petang, selepas anak-anak bertukar pakaian, kami terus beredar menuju rumah Che-Ayah. Kami sengaja melalui jalan jauh, melalui Tanjung ke Pasar Kedai Payang dan Kg. Cina, seterusnya melalui Jambatan Sultan Mahmud ke Batu Enam dan terus ke Kg. Telok Menara.
Teruja kami melihat kaki Bukit Puteri telah berubah wajah, tersergam indah Bazaar Warisan dan Waterfront. Dahulunya adalah pasar lama/tempat letak kereta dan jeti kayu bot penambang. Laluan Kg. Cina pula menjadi laluan sehala dengan laluan sehala bertentangan dibina di pesisiran laut di belakang Kg. Cina. Dari atas Jambatan Sultan Mahmud pula dapat dilihat Masjid Kristal dan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man serta Pulau Duyong yang terkenal dengan perusahaan membina bot besar.
Menghampiri waktu Maghrib, kami tiba di rumah Che'-Ayah. Hati berbunga gembira. Setinggi-tinggi kesyukuran pada Allah SWT kerana perjalanan kami selamat serta dapat berjumpa Che-Ayah serta ahli keluarga lain. AlhamduliLlah.

No comments: