Thursday, May 5, 2011

Perginya Seorang Osama

Beberapa hari lalu dunia dikejutkan dengan berita pembunuhan Osama Ben Laden. Betul atau tidak masih dipertikaikan. Pelbagai spekulasi dan konspirasi ditimbulkan kerana pihak pendakwa, sekaligus pembunuh iaitu Amerika dan Presiden Obama banyak berdolak-dalih.
Dengan nada mendabik dada (bongkak), Presiden Obama mengumumkan bahawa tentera Amerika telah berjaya membunuh Osama di kediamannya di Pakistan.
Dengan adu domba dari Amerika sejak lebih 10 tahun lalu, kononnya Osama ini adalah ketua pengganas antarabangsa yang amat merbahaya. Malah dikaitkan (tanpa bukti pun) Peristiwa 9/11 yang menyaksikan bangunan WTC runtuh adalah angkara Osama. Dan beberapa siri pengeboman yang ada kaitan dengan Amerika dan sekutunya pun dikatakan berpunca dari Osama. Kesimpulannya, Amerika malu kerana dimalukan oleh Osama.
Dendam Amerika terhadap Osama tidak kunjung padam walaupun presidennya bertukar tangan. Inilah konspirasi Yahudi yang amat membenci Islam. Benarlah bagai dikatakan dalam Al-Quran akan kedurjanaan Yahudi ini.
Tidak hairanlah jika dilihat setiap kali keganasan/kejahatan yang dilakukan oleh orang Islam secara automatik dikaitkan dengan agama Islam. Sebaliknya pula jika keganasan/kejahatan dilakukan oleh penganut Kristian/Yahudi/agama lain, langsung tidak dikaitkan dengan agama anutan mereka seperti di Israel, Amerika, Jerman, Belanda, Perancis dan banyak negara lagi.
Jadi bagi kes Osama ini, saya tidak bersetuju dengan keganasan yang dilakukannya (jika benar dakwaan yang digula-gulakan oleh Amerika). Namun saya menyanjung tinggi pengorbanan dan usaha Osama dalam mengingatkan dunia Islam betapa orang Islam telah sekian lama ditindas, dihina dan diperkotak-katikkan dengan sewenang-wenangnya. Lihat sahaja apa yang berlaku di Iraq, Afghanistan, Palestin, Iran dan banyak lagi negara umat Islam. Begitu murah sekali nyawa umat Islam. Dan apa pula tindakan Barat terhadap keganasan yang ditimbulkan oleh Israel, Rusia, Korea Utara dan sebagainya. Siapa sebenarnya pengganas dan dalang kepada keganasan?
Percayalah, tindakan Amerika ini sebenarnya tidak mengundang kepada keamanan dan perpaduan sejagat. Perginya seorang Osama akan lahir pula puluhan Osama. Ini berpunca dari kesilapan mereka sendiri yang memandang rendah dan hina terhadap orang Islam. Dan juga kerana kelemahan umat Islam sendiri (terutama pemimpin) yang mengikut telunjuk Barat.
Sebagai seorang Islam dan dengan keyakinan bahawa Osama juga seorang Islam, menjadi kewajiban untuk kita mendoakan kesejahteraan untuknya. Moga kesilapan dan dosanya diampunkan oleh Allah SWT dan beliau dirahmati olehNya. Ameen.

1 comment:

fatimah said...

semoga ISLAM akn terus berjuang dan mencapai kemenangan.insya'allah