Friday, May 6, 2011

Perginya Penuh Tragis

InnaliLlahi wainna illaihirajiun...
Pagi Rabu, sehari dua lepas, kami dikejutkan dengan perkhabaran kematian penuh tragis ibu dan bapa kepada kenalan kami, Dr. Radziah yang tinggal di Kg. Gemeti, Bentong, Pahang. Haji Rashid dan Hajjah Fatimah ditemui terlantar di bilik tidur rumah mereka dengan berlumuran darah, kesan hentakan dan tikaman. Hingga ke hari ini motif pembunuhan tersebut belum diketahui.
Berita tentangnya tersiar di hampir semua akhbar tanah air dengan akhbar Sinar Harian Edisi Pahang (foto sebelah) menyiarkannya di muka hadapan.
Dr. Radziah adalah rakan sepenggajian Laili di peringkat Master di UKM. Seterusnya kami dipertemukan bersama keluarganya di Melbourne, Australia ketika sama-sama mengikuti pengajian di sana. Ketika itu ibu bapanya ada datang bertandang melepaskan rindu kepada anak-cucu mereka. Namun kami tidak sempat berjumpa.
Kami berpeluang berjumpa dengan bapanya ketika mereka datang ke rumah mengambil barangan Dr. Radziah yang dibawa pulang menumpang kontena dari Melbourne. Haji Rashid seorang yang amat peramah dan baik hati. Itulah komen ikhlas saya walaupun baru pertama kali bersua muka. Siapa sangka, itulah juga pertemuan terakhir.
Begitulah ketentuan Illahi. Walaupun mati itu suatu yang pasti tetapi bagaimana cara kematian seseorang itu tiada siapa yang tahu. Sebagai seorang Muslim yang beriman, redhalah atas apa yang telah ditentukanNya.
Apa yang berlaku itu ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya sebagai satu peringatan bagi yang masih hidup. Bukan hanya dilihat dari sudut kematian tetapi juga dari sudut keselamatan terhadap diri, keluarga, rumah kediaman dan persekitaran yang amat mencurigakan.
Sama-samalah kita doakan moga roh Almarhum dan Almarhumah dicucuri rahmat dan dihimpunkan di kalangan hamba-hambaNya yang dikasihiNya. Ameen.
AL-FATIHAH.

No comments: