Monday, May 23, 2011

Tertimbus Tanah Runtuh

Berita gempar di tanah air. Petang kelmarin (Sabtu), sebahagian kawasan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa yang terletak di Kg. Gahal, Hulu Langat telah dilanda tanah runtuh. Difahamkan seramai 25 penghuni telah menjadi mangsa, 16 orang daripadanya telah terkorban. Selebihnya berjaya diselamatkan.

Kejadian berlaku sekitar jam 2:30 petang. Dewan makan yang terletak besebelahan tanah tinggi serta khemah sementara berhampiran telah ditimbusi tanah yang mengelonsor turun. Ketika itu sebahagian para pelajar sedang mengadakan latihan nasyid, menunggu kunjungan pihak FINAS yang akan mengadakan program di rumah tersebut di sebelah petangnya.

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan mangsa-mangsa yang terlibat. Bermula jam 2:45 petang sehinggalah jam 5:30 pagi semalam.

Demikianlah ketentuan Allah SWT, tiada siapa yang dapat menjangka. Walaupun ada amaran dan peringatan awal yang diberikanNya tetapi ramai yang tidak menyedarinya. Sememangnya begitulah lumrahnya. Qada' dan qadarnya tidak pernah dimungkiri.

Sama-samalah kita merenungi dengan penuh hikmah setiap apa yang berlaku. Berfikirlah secara saksama dengan menghubungkannya dengan diri sendiri, ahli keluarga serta masyarakat di sekitar kita. Samada melibatkan aspek kehidupan mahupun pembangunan.

Penuh takzim, kami sekeluarga merakamkan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat serta penghuni dan pengurusan Madrasah At-Taqwa. Moga semuanya dirahmati Allah SWT. Ameen.

Al-Fatihah.

No comments: