Tuesday, May 17, 2011

Salam Untuk Guru

Semalam adalah Hari Guru di tanah air kita.
Tidak terlambat rasanya untuk kami turut mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada para guru atau lebih tepat lagi golongan pendidik di atas jasa-jasa dan khidmat bakti yang disumbangkan. Moga kegigihan kalian dirahmati oleh Allah SWT dan tercatat sebagai amal jariah yang berpanjangan pahalanya untuk selama-lamanya. Ameen.
Jika direnungkan secara saksama, sudah pasti setiap orang mempunyai nostalgia tersendiri di zaman persekolahan. Dengan didikan dan tunjuk ajar daripada para guru, kini masing-masing dapat menghisab betapa besarnya sumbangan mereka dalam membentuk diri kita semua.
Merenung hari-hari yang berlalu, terasa begitu cepat masa beredar. Sedar-sedar kita semua telah pun bergelar ibu dan bapa, masing-masing dengan kerjaya tersendiri. Malah ramai daripada kita kini menjawat jawatan guru/pensyarah. Guru-guru dan murid pun seakan sebaya.
Hakikat sebenar, guru/pendidik bukan hanya khusus untuk guru sekolah mahupun pensyarah di kolej/universiti. Setiap insan yang menyalurkan ilmu pengetahuan (duniawi dan ukhrawi)kepada kita juga adalah pendidik. Terlebih lagilah bagi kedua ibu bapa kita. Merekalah pendidik paling utama, sebagaimana yang diamanahkan Allah SWT.
Di samping ibu bapa, ikutan seorang Muslim sudah pastilah Nabi Muhammad SAW. Bagindalah idola dan model paling utama untuk dicontohi. Malah setiap insan di dunia ini, termasuk yang bergelar guru, pensyarah, ustaz/ustazah, ibu bapa dan siapa sahaja sewajarnya berguru dengan RasuluLlah SAW untuk menjadi guru yang benar-benar berjiwa guru/pendidik.
Kepada para pendidik semua (termasuk diri ini), sama-samalah kita renungi sejauh mana kita telah menjalankan kewajiban kita sebagai seorang guru/pendidik. Ini kerana setiap hambaNya akan ditanya akan tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkanNya.
Ya Allah, permudahkanlah kami atas segala urusan kami. Ameen.

No comments: