Sunday, May 22, 2011

Banjir Kilat Lagi

Tiga bulan lalu, banjir kilat melanda kawasan rumah kami. Hari ini ianya berulang lagi. Malah lebih teruk dari sebelumnya.

Sekitar jam 5:00 petang, hujan turun agak lebat sedikit. Air Sungai Kelang bersebelahan rumah kami begitu deras sekali arusnya. Paras airnya juga amat cepat naik. Tidak sampai pun setengah jam, airnya mulai melewati tebing, seterusnya melimpahi kawasan sekitar rumah. Rumah-rumah jiran bersebelahan dan berhampiran sungai yang mana berada di kawasan rendah mulai dimasuki air. Kenaikan air yang mendadak menyebabkan ramai yang tergamam. Sesuatu di luar jangkaan.

Limpahan air melebihi daripada sebelumnya. Jika dahulu setakat pintu pagar hadapan rumah kami sahaja tetapi kini bergenang di laman rumah, melewati aras buku lali. Khuatir juga jika air terus naik kerana banyak kereta yang berada di hadapan rumah. Nak dibawa keluar pun tidak boleh kerana air di lorong hadapan rumah telahpun menghampiri paras pinggang.

Bengkel perabut bersebelahan rumah kami juga dimasuki air. Bertungkus lumus kerusi meja diangkut ke tempat yang lebih selamat. Namun banyak juga yang terpaksa dibiarkan. Nampaknya dua tiga hari ini perlu dipunggah keluar untuk dikeringkan di bawah mentari. Harap-harap cuacanya panas.

Selepas setengah jam, hujan mulai reda dan air pun mulai mengalir turun. AlhamduliLlah.
Kesan lumpur memenuhi kawasan bekas air bertakung. Setakat yang perlu dibersihkan, air dialirkan. Selebihnya tunggulah hujan turun selepas ini.

Jambatan kecil yang merentangi Sungai Kelang, juga bersebelahan rumah kami dipenuhi dengan bermacam jenis sampah-sarap yang tersangkut di atasnya. Seperti lazimnya, tugasan kami adalah membersihkannya agar dapat digunakan kembali. Ganasnya aliran arus deras hinggakan kedapatan besi penghadang yang patah dilanggar bongkah kayu. Amat merbahaya terutama kepada kanak-kanak jika tidak diambil tindakan segera.

Dikhabarkan, banyak kawasan yang terlibat terutama di sepanjang Sungai Kelang. Moga semuanya selamat. Ameen.

Kasihan juga melihat jiran-jiran sekeliling yang terpaksa berhempas pulas membersihkan rumah masing-masing. Apakan daya, begitulah ketentuan Illahi. Dalam keadaan tidak dijangka, ianya datang bertandang, menguji daya ketahanan diri, sekaligus keimanan diri.

Dugaan dan ujian dari Allah SWT datangnya dalam pelbagai jenis dan keadaan. Di sebalik setiap yang berlaku ada hikmahNya yang tersembunyi. Sekurang-kurangnya sebagai peringatan untuk kita agar menjadi hambaNya yang sentiasa memikirkan kebesaran Allah SWT dan kekuasaanNya yang tiada tandingannya. Allahu Akbar.

No comments: