Thursday, April 28, 2011

Ke Pesta Buku Lagi...

Kelmarin saya berkesempatan ke Pesta Buku lagi. Tujuannya sekadar menukar buku yang tersalah beli di booth PTS pada hujung minggu baru-baru ini. Iddin tidak perasan buku Quran Saintifik karya Dr. Danial Zainal Abidin telah pun sedia ada di rak khutub khanah keluarga. Emm, tukar sebuah buku, tidak sedar lebih 5 buah pula yang diborong di booth PTS. Lima enam buah lagi dibeli dari beberapa booth lain. Begitulah keadaannya apabila dah terlajak sampai ke tempat buku. Jika diikutkan hati semua buku nak diangkut pulang.
Tanpa dirancang, semalam saya terpaksa ke Pesta Buku lagi. Buku motivasi wanita terjemahan karangan Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni yang dibeli kelmarin pula kosong di beberapa muka suratnya. Ibarat pucuk dicita ulam mendatang. Kali ini hanya tambahan buku latih tubi untuk Iddin yang bakal menduduki PMR. Walaupun tiada bahan bacaan umum baru yang dibeli tetapi seronok rasanya apabila dikelilingi bermacam jenis buku. Bak kata seniman Tan Sri Ramli Puteh (P. Ramlee), "dunia ini ana yang punya"...8)
Setakat ini kebanyakan bahan bacaan yang dibeli adalah komik dan novel berbahasa Melayu. Khusus untuk anak-anak. Satu usaha untuk memperbaiki penguasaan Bahasa Melayu mereka yang telah lama ketinggalan setelah hampir 4 tahun bersekolah di Australia. Pada masa yang sama dapat menyemaikan nilai-nilai Islam nan murni yang digarapkan dalam setiap karya berkenaan. Untuk itu buku-buku keluaran PTS dan Ana Muslim menjadi pilihan untuk mereka. Sambil menyelam minum air. Moga ada manafaatnya.
Untuk diri sendiri, saya belikan kitab tasauf Minhaj Al-'Abidin (terjemahan), nukilan Imam Al-Ghazali, terbitan Perniagaan Jahabersa; Jutawan Senyap oleh Dr. Rusly Abdullah (Al-Ameen); Cari Duit Cara Mudah Sebagai Penulis Bebas tulisan Zamri Mohamad (PTS) dan Fotografi Mudah - Fokus & Klik (PTS). Untuk isteri tersayang pula, dihadiahkan untuknya Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia karangan Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni (Jasmin Publications).
Untuk kali ini tidak banyak saya berbelanja untuk bahan bacaan umum kerana masih banyak buku-majalah di rak buku yang masih belum ditatap lagi. Baca dahulu apa yang ada, kemudian baru ditambahi dengan yang baru. Melainkan ianya diperlukan untuk tujuan tertentu.

1 comment:

JHaZ KiTaRo said...

salam kenal.. rajin2, jemput singgah my blog 'Aku Sebutir Pasir' kalau nak baca my travelling experiences ke 45 buah negara.. :)