Thursday, April 7, 2011

Rewang-Rewang @ Ibu Kota

Di kampung-kampung, majlis gotong royong ketika kenduri perkahwinan, lebih dikenali sebagai rewang adalah satu lumrah. Tidak dinafikan angin perubahan kepada perkhidmatan catering telah pun mula memasuki kampung tetapi tidak berapa ketara.

Keintiman hubungan sesama saudara mara dan jiran tetangga yang begitu utuh menyaksikan aktiviti merewang masih kekal dilaksanakan di kampung-kampung, penuh ceria dan meriah sekali.

Beberapa hari sebelum majlis kenduri dilangsungkan, warga kampung berkumpul di rumah pengantin, menyiapkan segala keperluan untuk kenduri dan majlis raja sehari. Suasana yang amat sukar ditemui di kawasan bandar dan pinggir bandar termasuklah di sekitar Hulu Kelang.

Majlis kenduri perkahwinan kami 16 tahun lalu di Hulu Kelang pun menggunakan khidmat catering dengan tambahan 2-3 hidangan dari tuan rumah. Lain pula suasananya dengan majlis yang sama di kampung halaman di Terengganu, semuanya dimasak sendiri sesama saudara mara dan jiran tetangga.

Di penghujung minggu baru-baru ini (Ahad, 3/4/2011), bertempat di rumah kami di Hulu Kelang, majlis kenduri perkahwinan adik bongsu Laili, Nasrul Hakim bersama pasangannya, Nor Azmah telah dilangsungkan secara rewang.

Beberapa hari sebelumnya, saudara mara terdekat serta jiran tetangga mula berkumpul. Dibantu sama oleh anak-anak tahfiz dari Maahad Tahfiz Masjid Al-Ridhuan, tidak jauh dari rumah kami.
Masing-masing dengan tugasan tersendiri. Mengupas, memotong, melapah, membasuh, memasak, menggoreng, menghidang dan bermacam kerja lagi dilakukan penuh harmoni, diselangi gelak ketawa dan buah bicara yang menceriakan suasana.

Sehari sebelum majlis kenduri, dilangsungkan pula majlis kesyukuran/ aqiqah untuk cucu ke-14 emak dan abah, anak ketiga Pisal dan Fairuz iaitu Muhd Wafi Rayyan. Merdu dan penuh syahdu alunan Selawat Nabi SAW yang disampaikan oleh anak-anak tahfiz. Moga Wafi menjadi anak yang soleh, membahagiakan kedua ibu bapanya, dunia dan akhirat serta menjadikan RasuluLlah SAW sebagai idola dalam kehidupan seharian. Ameen.

Majlis kenduri perkahwinan berjalan penuh meriah. Kehadiran para tetamu amat menggalakkan. Lebih seribu jemputan memenuhi khemah yang disediakan di hadapan rumah, bersilih ganti sedari tengahari sehinggalah melewati waktu Asar. Tidak cukup tangan rasanya untuk melayannya.
AlhamduliLlah, segalanya berjalan lancar. Kerjasama semua amat membanggakan. Jelas terpancar kepuasan di wajah emak dan abah yang amat beria-ia mengadakan majlis kenduri secara rewang.
Bagi kami sekeluarga, kehadiran keluarga dari Terengganu (foto sebelah) amat-amat mengharukan. Che' (ibu) bersama Abang Zakaria, Kak Long, Rahima dan anak-anak saudara; Aida, Ammar, Amalina, Ilhami, Izat dan Iklima.
Jemputan sememangnya disampaikan kepada mereka tetapi sekadar memaklumkan sahaja. Jarak perjalanan yang jauh mungkin menyusahkan mereka terutama Che' yang tidak berapa sihat. Mereka bertolak pada malamnya dan berangkat pulang di sebelah petangnya. Berbanyak-banyak terima kasih pada mereka. Juga pada adik-adik di Kuala Lumpur; Lutfi dan Latifah serta anak saudara; Arif Mustakim.
Setinggi-tinggi pujian ke hadrat Illahi atas setiap anugerahNya.

No comments: