Wednesday, April 27, 2011

Pesta Buku 2011

Sekarang sedang berlangsung Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) Kali ke 30 yang akan berlangsung selama 10 hari, bermula Jumaat lepas (22/04/2011) sehingga 01/05/2011. Lokasinya tempat biasa, Putra World Trade Centre (PWTC).
Bagi peminat dan penggemar buku @ ulat buku, inilah saat yang ditunggu-tunggu. Pesta bahan bacaan besar-besaran yang diadakan secara tahunan ini sememangnya tidak dilepaskan. Berpinar mata melihat ratusan gerai dengan lambakan jutaan buku dan majalah memenuhi setiap inci ruang pameran yang disediakan.
Bagi saya, saban tahun tidak pernah tidak menyinggahinya. Bukannya sekali, biasanya lebih dari itu. Walaupun berkerja puluhan kilometer dari PWTC, saya pasti mengambil cuti separuh hari di sebelah petang semata-mata untuk memenuhi impian dikelilingi buku-buku. Tambahan pula dengan potongan harga yang amat menarik.
Sewaktu di Melbourne dari tahun 2007 - 2010, saya berpeluang mengunjunginya pada tahun 2009 di saat pulang bercuti. Kepulangan yang tepat pada ketikanya. Sekurang-kurangnya terubat rasa rindu.
Untuk Pesta Buku 2011 ini, telah 2 kali saya mengunjunginya. Kedua-duanya di hujung minggu (Sabtu-Ahad), salah satunya bersama anak-anak serta sepupu-sepupunya. Wow... sambutannya amat memberangsangkan.
Di sesetengah booth yang popular seperti PTS, Ana Muslim, Grup Karangkraf, Telaga Biru, Al-Hidayah, Jahabersa, Creative Enterprise, Pustaka Darus-Salam, Al-Ameen dan Galeri Ilmu; pengunjungnya ramai sekali terutama dari jam 11:00 pagi - 3:00 petang. Hendak bergerak pun susah, apatah lagi nak menyelit masuk, seterusnya berbaris panjang menunggu giliran membayarnya. Ini yang membuatkan rasa rimas, akhirnya menepi dan mengubah haluan ke booth lain.
Dari pemerhatian saya pada kedua-dua hari tersebut, booth PTS (foto atas dari laman web Pn Ainon PTS) yang terletak bersebelahan Ana Muslimlah yang paling sesak dan sendat. Malah bagi anak-anak dan sepupu-sepupunya, itulah juga booth tumpuan mereka. Komik M dan novel remaja menjadi pilihan utama mereka. Belilah... buku punya pasal tidak mengapa. Terima kasih pada Cik Eusni-Ayah Fahimey yang membawa mereka dan turut berbelanja untuk mereka.
Dalam limpahan dan kesesakan pengunjung, kasihan juga melihat beberapa booth yang lenggang. Hairan juga, kebanyakan pengunjung sekadar melewatinya sambil menjeling sahaja. Sesetengahnya ada menawarkan potongan menarik tetapi masih tidak dapat menarik perhatian ulat buku. Entahlah kenapa...
Menjelang penamatnya Pesta Buku ini, jika berkesempatan Insya Allah sekali dua lagi saya berhajat untuk menyinggahinya. Masih ada buku-buku idaman yang belum sempat dibeli. Moga dipermudahkanNya.

No comments: